LitteraturMagazinets recension av Grand final i skojarbranschen, Kerstin Ekman
Intrig måste man ha – det säger alla!
Recension av Grand final i skojarbranschen, Kerstin Ekman
Intressant om skrivandets villkor
Recension av Grand final i skojarbranschen, Kerstin Ekman
En roman som sänder läsglädjen till oanade höjder
Bok- presentation: |
Grand final i skojarbranschen |
Författar- presentation: |
Kerstin Ekman |
Utg.år: | 2011 |
Grand final i skojarbranschen
Den fiktiva författaren Lillemor Troj i Kerstin Ekmans bok har skapat en tilltalande bild av sig själv som intagande och klok. Men plötsligt hotas den tillrättalagda bilden då en bekant börjar skriva en bok om hennes liv - hennes verkliga liv.
Historien utspelar sig under sextio år, från 1950-talet till nutid, och speglar två helt olika kvinnor. Det är en berättelse om polerna lögn-sanning och ensamhet-gemenskap och författarskapets villkor.
Grand final i skojarbranschen
Av Kerstin Ekman
Bok- presentation: |
Grand final i skojarbranschen |
Författar- presentation: |
Kerstin Ekman |
Utg.år: | 2011 |
När den välkända författaren Lillemor Troj en dag finner sig läsa manuset till en roman om sitt eget liv börjar marken gunga under henne. Den är skriven av en kvinna hon känner väl och som vill bli erkänd som författare. De har aldrig blivit vänner men i årtionden varit djupt beroende av varandra. När man slår igenom litterärt är man en cirkushund som hoppar genom en ring med pappskiva. Hepp! Det vet Lillemor för det är hon som har hoppat. Men hon har hela tiden vetat att en författare är ett dubbelhövdat monster. Nu hotar den andra kvinnan att förgöra den intagande och kloka persona som läsarna tror är Lillemor Troj. Kerstin Ekmans nya roman är en uppsluppen lek med autofiktionens form och en vass skildring av det litterära livet. Men först och främst är den en berättelse om två mycket olika kvinnor, från femtiotalet och fram till idag, om lögn och sanning, ensamhet och gemenskap. Lillemor sitter med manuskriptet tryckt mot kroppen och håller händerna över det som om hon skyddade ett foster. Men det är ett huggormsbo hon har vilande mot magen. Paniken stiger inom henne och en lång stund ägnar hon sig åt en plan att ge sig ut i världen och försvinna från landets litterära scen. Att leva långt borta och obemärkt borde vara möjligt med de tillgångar hon har. Hon vill ju kvadda mig tänker hon. Mitt anseende och min berömmelse. Mina läsare som älskar mig. Mig! Faktiskt.
"Grand final i skojarbranschen är storartad intellektuell underhållning, en humoristisk och spänstig roman om litteraturens bedräglighet och det kvinnliga författarsubjektets jakt på en egen röst. Den svenska parnassens grand old lady har skrivit höstens häftigaste bok." Dagens Nyheter "Så är Grand final i skojarbranschen en riktigt romanig roman som vägrar kompromissa vare sig med berättelsen eller med idéinnehållet. Däri ligger dess storhet." Svenska Dagbladet " Den gestaltar författarens nödvändiga klyvnad - hon som skriver och hon som showar är inte samma - på ett smått genialt sätt." Aftonbladet "Grand final i skojarbranschen är en fenomenal bok, en njutning från första sidan till sista: svart, vass, syrlig, intelligent." Sydvenskan "Grand final i skojarbranschen är ett kraftprov och en viktig milstolpe i Kerstin Ekmans litterära verksamhet." Upsala Nya Tidning "Kerstin Ekman är en av Sveriges bästa nutid författare och i Grand final i skojarbranschen är hon verkligen i sitt esse. Utan förbarmande och med en rejäl glimt i ögat skärskådar författare, läsare och hela den litterära världen och lyckas få det till på en och samma gång glittrande, härlig gapskrattsunderhållning och mycket obehagligt skavande samhällskritik." Skånska Dagbladet "Grand final i skojarbranschen" är en rik och komplex underhållningsroman.
"För det är ytterligare en styrka i Kerstin Ekmans författarskap att hon vet hur man håller fast läsaren också över de stora, litterära djupen." Gefle Dagblad "Kerstin Ekmans nya roman är både en satirisk tidskrönika och en bok om litteratur. Oavbrutet underhållande." Göteborgs-Posten
Utgåvor
När den välkända författaren Lillemor Troj en dag finner sig läsa manuset till en roman om sitt eget liv börjar marken gunga under henne. Den är skriven av en kvinna hon känner väl och som vill bli erkänd som författare. De har aldrig blivit vänner men i årtionden varit djupt beroende av varandra.
När man slår igenom litterärt är man en cirkushund som hoppar genom en ring med pappskiva. Hepp! Det vet Lillemor för det är hon som har hoppat. Men hon har hela tiden vetat att en författare är ett dubbelhövdat monster. Nu hotar den andra kvinnan att förgöra den intagande och kloka persona som läsarna tror är Lillemor Troj.
Kerstin Ekmans nya roman är en uppsluppen lek med autofiktionens form och en vass skildring av det litterära livet. Men först och främst är den en berättelse om två mycket olika kvinnor, från femtiotalet och fram till idag, om lögn och sanning, ensamhet och gemenskap.
När den välkända författaren Lillemor Troj en dag finner sig läsa manuset till en roman om sitt eget liv börjar marken gunga under henne. Den är skriven av en kvinna hon känner väl och som vill bli erkänd som författare. De har aldrig blivit vänner men i årtionden varit djupt beroende av varandra.
När man slår igenom litterärt är man en cirkushund som hoppar genom en ring med pappskiva. Hepp! Det vet Lillemor för det är hon som har hoppat. Men hon har hela tiden vetat att en författare är ett dubbelhövdat monster. Nu hotar den andra kvinnan att förgöra den intagande och kloka persona som läsarna tror är Lillemor Troj.
Kerstin Ekmans nya roman är en uppsluppen lek med autofiktionens form och en vass skildring av det litterära livet. Men först och främst är den en berättelse om två mycket olika kvinnor, från femtiotalet och fram till idag, om lögn och sanning, ensamhet och gemenskap.
Lillemor sitter med manuskriptet tryckt mot kroppen och håller händerna över det som om hon skyddade ett foster. Men det är ett huggormsbo hon har vilande mot magen. Paniken stiger inom henne och en lång stund ägnar hon sig åt en plan att ge sig ut i världen och försvinna från landets litterära scen. Att leva långt borta och obemärkt borde vara möjligt med de tillgångar hon har. Hon vill ju kvadda mig tänker hon. Mitt anseende och min berömmelse. Mina läsare som älskar mig. Mig! Faktiskt.
"Grand final i skojarbranschen är storartad intellektuell underhållning, en humoristisk och spänstig roman om litteraturens bedräglighet och det kvinnliga författarsubjektets jakt på en egen röst. Den svenska parnassens grand old lady har skrivit höstens häftigaste bok." Dagens Nyheter
"Så är Grand final i skojarbranschen en riktigt romanig roman som vägrar kompromissa vare sig med berättelsen eller med idéinnehållet. Däri ligger dess storhet." Svenska Dagbladet
" Den gestaltar författarens nödvändiga klyvnad - hon som skriver och hon som showar är inte samma - på ett smått genialt sätt." Aftonbladet
"Grand final i skojarbranschen är en fenomenal bok, en njutning från första sidan till sista: svart, vass, syrlig, intelligent." Sydvenskan
"Grand final i skojarbranschen är ett kraftprov och en viktig milstolpe i Kerstin Ekmans litterära verksamhet." Upsala Nya Tidning
"Kerstin Ekman är en av Sveriges bästa nutid författare och i Grand final i skojarbranschen är hon verkligen i sitt esse. Utan förbarmande och med en rejäl glimt i ögat skärskådar författare, läsare och hela den litterära världen och lyckas få det till på en och samma gång glittrande, härlig gapskrattsunderhållning och mycket obehagligt skavande samhällskritik." Skånska Dagbladet
"Grand final i skojarbranschen" är en rik och komplex underhållningsroman.
"För det är ytterligare en styrka i Kerstin Ekmans författarskap att hon vet hur man håller fast läsaren också över de stora, litterära djupen." Gefle Dagblad
"Kerstin Ekmans nya roman är både en satirisk tidskrönika och en bok om litteratur. Oavbrutet underhållande." Göteborgs-Posten
När den välkända författaren Lillemor Troj en dag finner sig läsa manuset till en roman om sitt eget liv börjar marken gunga under henne. Den är skriven av en kvinna hon känner väl och som vill bli erkänd som författare. De har aldrig blivit vänner men i årtionden varit djupt beroende av varandra.
När man slår igenom litterärt är man en cirkushund som hoppar genom en ring med pappskiva. Hepp! Det vet Lillemor för det är hon som har hoppat. Men hon har hela tiden vetat att en författare är ett dubbelhövdat monster. Nu hotar den andra kvinnan att förgöra den intagande och kloka persona som läsarna tror är Lillemor Troj.
Kerstin Ekmans nya roman är en uppsluppen lek med autofiktionens form och en vass skildring av det litterära livet. Men först och främst är den en berättelse om två mycket olika kvinnor, från femtiotalet och fram till idag, om lögn och sanning, ensamhet och gemenskap.
Lillemor sitter med manuskriptet tryckt mot kroppen och håller händerna över det som om hon skyddade ett foster. Men det är ett huggormsbo hon har vilande mot magen. Paniken stiger inom henne och en lång stund ägnar hon sig åt en plan att ge sig ut i världen och försvinna från landets litterära scen. Att leva långt borta och obemärkt borde vara möjligt med de tillgångar hon har. Hon vill ju kvadda mig tänker hon. Mitt anseende och min berömmelse. Mina läsare som älskar mig. Mig! Faktiskt.
Två kvinnoöden, om lögn och sanning, ensamhet och gemenskap
När den välkända författaren Lillemor Troj en dag finner sig läsa manuset till en roman om sitt eget liv börjar marken gunga under henne. Den är skriven av en kvinna hon känner väl och som vill bli erkänd som författare. De har aldrig blivit vänner men i årtionden varit djupt beroende av varandra.
När man slår igenom litterärt är man en cirkushund som hoppar genom en ring med pappskiva. Hepp! Det vet Lillemor för det är hon som har hoppat. Men hon har hela tiden vetat att en författare är ett dubbelhövdat monster. Nu hotar den andra kvinnan att förgöra den intagande och kloka persona som läsarna tror är Lillemor Troj.
Kerstin Ekmans nya roman är en uppsluppen lek med autofiktionens form och en vass skildring av det litterära livet. Men först och främst är den en berättelse om två mycket olika kvinnor, från femtiotalet och fram till idag, om lögn och sanning, ensamhet och gemenskap.
Lillemor sitter med manuskriptet tryckt mot kroppen och håller händerna över det som om hon skyddade ett foster. Men det är ett huggormsbo hon har vilande mot magen. Paniken stiger inom henne och en lång stund ägnar hon sig åt en plan att ge sig ut i världen och försvinna från landets litterära scen. Att leva långt borta och obemärkt borde vara möjligt med de tillgångar hon har. Hon vill ju kvadda mig tänker hon. Mitt anseende och min berömmelse. Mina läsare som älskar mig. Mig! Faktiskt.
När den välkända författaren Lillemor Troj en dag finner sig läsa manuset till en roman om sitt eget liv börjar marken gunga under henne. Den är skriven av en kvinna hon känner väl och som vill bli erkänd som författare. De har aldrig blivit vänner men i årtionden varit djupt beroende av varandra.
När man slår igenom litterärt är man en cirkushund som hoppar genom en ring med pappskiva. Hepp! Det vet Lillemor för det är hon som har hoppat. Men hon har hela tiden vetat att en författare är ett dubbelhövdat monster. Nu hotar den andra kvinnan att förgöra den intagande och kloka persona som läsarna tror är Lillemor Troj.
Kerstin Ekmans nya roman är en uppsluppen lek med autofiktionens form och en vass skildring av det litterära livet. Men först och främst är den en berättelse om två mycket olika kvinnor, från femtiotalet och fram till idag, om lögn och sanning, ensamhet och gemenskap.
Lillemor sitter med manuskriptet tryckt mot kroppen och håller händerna över det som om hon skyddade ett foster. Men det är ett huggormsbo hon har vilande mot magen. Paniken stiger inom henne och en lång stund ägnar hon sig åt en plan att ge sig ut i världen och försvinna från landets litterära scen. Att leva långt borta och obemärkt borde vara möjligt med de tillgångar hon har. Hon vill ju kvadda mig tänker hon. Mitt anseende och min berömmelse. Mina läsare som älskar mig. Mig! Faktiskt.
"Grand final i skojarbranschen är storartad intellektuell underhållning, en humoristisk och spänstig roman om litteraturens bedräglighet och det kvinnliga författarsubjektets jakt på en egen röst. Den svenska parnassens grand old lady har skrivit höstens häftigaste bok." Dagens Nyheter
"Så är Grand final i skojarbranschen en riktigt romanig roman som vägrar kompromissa vare sig med berättelsen eller med idéinnehållet. Däri ligger dess storhet." Svenska Dagbladet
" Den gestaltar författarens nödvändiga klyvnad - hon som skriver och hon som showar är inte samma - på ett smått genialt sätt." Aftonbladet
"Grand final i skojarbranschen är en fenomenal bok, en njutning från första sidan till sista: svart, vass, syrlig, intelligent." Sydvenskan
"Grand final i skojarbranschen är ett kraftprov och en viktig milstolpe i Kerstin Ekmans litterära verksamhet." Upsala Nya Tidning
"Kerstin Ekman är en av Sveriges bästa nutid författare och i Grand final i skojarbranschen är hon verkligen i sitt esse. Utan förbarmande och med en rejäl glimt i ögat skärskådar författare, läsare och hela den litterära världen och lyckas få det till på en och samma gång glittrande, härlig gapskrattsunderhållning och mycket obehagligt skavande samhällskritik." Skånska Dagbladet
"Grand final i skojarbranschen" är en rik och komplex underhållningsroman.
"För det är ytterligare en styrka i Kerstin Ekmans författarskap att hon vet hur man håller fast läsaren också över de stora, litterära djupen." Gefle Dagblad
"Kerstin Ekmans nya roman är både en satirisk tidskrönika och en bok om litteratur. Oavbrutet underhållande." Göteborgs-Posten
Omslagsformgivare: Jan Biberg
En fantastisk roman på alla plan
När den välkända författaren Lillemor Troj en dag finner sig läsa manuset till en roman om sitt eget liv börjar marken gunga under henne. Den är skriven av en kvinna hon känner väl och som vill bli erkänd som författare. De har aldrig blivit vänner men i årtionden varit djupt beroende av varandra.
När man slår igenom litterärt är man en cirkushund som hoppar genom en ring med pappskiva. Hepp! Det vet Lillemor för det är hon som har hoppat. Men hon har hela tiden vetat att en författare är ett dubbelhövdat monster. Nu hotar den andra kvinnan att förgöra den intagande och kloka persona som läsarna tror är Lillemor Troj.
Kerstin Ekmans nya roman är en uppsluppen lek med autofiktionens form och en vass skildring av det litterära livet. Men först och främst är den en berättelse om två mycket olika kvinnor, från femtiotalet och fram till idag, om lögn och sanning, ensamhet och gemenskap.
"Grand final i skojarbranschen är storartad intellektuell underhållning, en humoristisk och spänstig roman om litteraturens bedräglighet och det kvinnliga författarsubjektets jakt på en egen röst. Den svenska parnassens grand old lady har skrivit höstens häftigaste bok." Dagens Nyheter
"Så är Grand final i skojarbranschen en riktigt romanig roman som vägrar kompromissa vare sig med berättelsen eller med idéinnehållet. Däri ligger dess storhet." Svenska Dagbladet
" Den gestaltar författarens nödvändiga klyvnad - hon som skriver och hon som showar är inte samma - på ett smått genialt sätt." Aftonbladet
"Grand final i skojarbranschen är en fenomenal bok, en njutning från första sidan till sista: svart, vass, syrlig, intelligent." Sydsvenskan
Bok: 86539
Kerstin Ekman är själv med och skriver manus
"Grand final i skojarbranschen" blir film
Recencenternas favorit 2011
Flest ville recensera Lagercrantz dagbok
Munter satir prisas i Ivar Lo-Johanssons anda
"Grand final" får stort litterärt pris
Anmäl textfel
Kerstin Ekman
Hon har sedan debuten 1959 givit ut ett 20-tal böcker. Författarskapet började i deckargenren och flera av hennes senare böcker bär också spår från kriminalromanens upplägg.
Sveriges största sortiment av muminmuggar, och ytterligare hundratals muminprodukter. Till muminavdelningen
Alltid i Glansholms Antikvariat, fler än 2000 pocket, 8 kr/styck.
Visa listning
Alltid i Glansholms Antikvariat, fler än 2000 inbundna böcker, 19 kr/styck.
Visa listning