Recension av Grand final i skojarbranschen, Kerstin Ekman
En roman som sänder läsglädjen till oanade höjder
Kerstin Ekman tar mig med på en rafflande resa när hon driver med förlagsvärldens, författarnas, ”Akademi-ens” och förståsigpåarnas egna lilla värld. Hon har en ordrikedom som jag inte möter i den litteratur som hör till min vanliga och läsningen blir behagfull och framförallt hejdlöst rolig.
Allt börjar när den prisade författaren, tillika Svenska Akademiens ledamot Lillemor Troj kallas upp till sin förläggare som förtrytsamt klappar på en manusbunt och förebrår henne för att hon sänt sitt manus till ett annat förlag under pseudonym. Jag tycker inte du ska ge ut det här, säger den bekymrade förläggaren, som till dyra pengar köpt ut manuset från det andra förlaget. Lillemor ber att få läsa igenom det och hon hänvisas till ett läsrum och får stränga order om att manuset inte får lämna byggnaden. Hon smyger ut bakvägen med manusbunten. Hon förstår vad som hänt, hon måste få läsa i lugn och ro och fundera ut hur hon ska förhindra katastrofen.
Lillemor ringer förläggaren och meddelar att hon är bortrest. I själva verket gömmer hon sig i sin lägenhet med manusbunten. Hon förstår att författaren är Barbro Andersson, den kvinna som hon i över femtio år samarbetat med i skrivandet av böckerna. Det är ett samarbete i symbios, utan Lillemor som stått i rampljuset, redigerat och tvättat texterna och Barbro som totat ihop historierna hade det aldrig blivit några böcker. De har aldrig varit vänner, ibland har de varit ifrån varandra långa tider, men alltid delat inkomsterna lika. Under läsningen förbannar Lillemor sig själv att hon varit så lösmynt, hon har berättat för Barbro om sina privata angelägenheter och Barbro har varit en god lyssnare. Barbro har aldrig berättat något om sig själv. Nu läser Lillemor och våndas.
Berättelsen skrider från 50-talet framåt till nutid och under tiden får vi oss historiska skeenden till livs. Det är en fantasifull, fantastisk och satirisk roman och Kerstin Ekmans stora ordförråd genererar ett flyt som gör språket njutningsfullt.
Tvåsamheten (en slags dualism) i författarvärlden är på modet i vår tid, nu skriver författare gärna i par, t.ex. Camille Grebe och Åsa Träff, Lars Kepler bakom pseudonymen gömmer sig Alexandra Coelho Ahndoril och Alexander Ahndoril, Anders Roslund och Börge Hellström, m.fl. Kanske finns många fler som vi inte ens vet om.
Tack, Kerstin Ekman, för en underbar och njutningsfull roman!
Mottagen: 30 mars 2012
Kerstin Ekman är själv med och skriver manus
"Grand final i skojarbranschen" blir film
Munter satir prisas i Ivar Lo-Johanssons anda
"Grand final" får stort litterärt pris
Anmäl textfel