
Våra experter hjälper dig eftersöka "Språkdidaktik 4:e uppl." - utan extra kostnad
Glansholms Antikvariat har många tusentals böcker på lager - och över 10 miljoner böcker hos våra underleverantörer. Vi har en unik service till dig - efterlys boken och våra experter eftersöker den åt dig och återkommer inom några dagar.
Vad kommer boken att kosta? Normalpriserna för efterlysta böcker ligger mellan 120 kr och 380 kr beroende på utgåva, skick, tillgång, etc. Vi kan inte lämna ett pris förrän vi bedömt det enskilda exet. Har vi boken inne kan det ibland bli billigare och rariteter har ofta ett högre värde, att en bok är kostsam hindrar oss inte från att eftersöka och reservera den för våra kunder.
Är en efterlysning bindande? Nej, naturligtvis får du se bild, pris och skickbedömning innan du bestämmer dig. Men en efterlysning innebär ofta att vi låter ta in boken på lager och vi är därför naturligtvis tacksamma om du är seriöst intresserad och återkommer när vi kontaktar dig via epost.
Vänligen gör en efterlysning per bok! Varje bok behöver ett eget referensnummer för att vi ska kunna hantera efterlysningen.
Vi behandlar inte efterlysningar av ordinarie kurslitteratur.

Språkdidaktik 4:e uppl.
Av Ulrika Tornberg

Bok- presentation: |
Språkdidaktik 4:e uppl. |
Författar- presentation: |
Ulrika Tornberg |
![]() |
Språkdidaktik belyser språkundervisningen i ett didaktiskt helhetsperspektiv. I denna kraftigt reviderade upplaga presenteras några språkdidaktiska verktyg som hjälper läraren att reflektera över sin praktik och göra medvetna val.
Den första delen av boken ger en bred forskningsbakgrund till frågor som: Vad är lärande? Hur skapar sig elever en mening i undervisningen? Vad menas med kommunikativ kompetens, interkulturalitet eller meningsskapande?
En viktig fråga inom forskningen idag är vad undervisningen ska syfta till och vad den ska innehålla, till exempel mot bakgrund av skolans övergripande mål och klassrummens tilltagande heterogenitet. Detta har fått större utrymme i den nya upplagan av boken.
Den andra delen av boken är mer direkt inriktad på arbetet i klassrummet. Med hjälp av forskning kring läs- och hörförståelse, minnesforskning, och kognitiv psykologi visar författaren bland annat hur läraren kan arbeta med lyssnande och läsning i klassrummet och hur eleverna kan arbeta med att lära sig ord. Här behandlas också olika aspekter av textproduktion med utgångspunkt i en syn på skrivandet som en kreativ, interaktiv verksamhet.
Ulrika Tornberg är docent i pedagogik och pensionerad lektor vid Örebro universitet. Hon har mångårig erfarenhet av lärarutbildning och fortbildning av språklärare.
Utgåvor
Språkdidaktik belyser språkundervisningen i ett didaktiskt helhetsperspektiv. I denna kraftigt reviderade upplaga presenteras några språkdidaktiska verktyg som hjälper läraren att reflektera över sin praktik och göra medvetna val.
Bok: 111781
Anmäl textfel