
Våra experter hjälper dig eftersöka "Demokratidilemman i läraruppdraget - att arbeta för lika villkor" - utan extra kostnad
Glansholms Antikvariat har många tusentals böcker på lager - och över 10 miljoner böcker hos våra underleverantörer. Vi har en unik service till dig - efterlys boken och våra experter eftersöker den åt dig och återkommer inom några dagar.
Vad kommer boken att kosta? Normalpriserna för efterlysta böcker ligger mellan 120 kr och 380 kr beroende på utgåva, skick, tillgång, etc. Vi kan inte lämna ett pris förrän vi bedömt det enskilda exet. Har vi boken inne kan det ibland bli billigare och rariteter har ofta ett högre värde, att en bok är kostsam hindrar oss inte från att eftersöka och reservera den för våra kunder.
Är en efterlysning bindande? Nej, naturligtvis får du se bild, pris och skickbedömning innan du bestämmer dig. Men en efterlysning innebär ofta att vi låter ta in boken på lager och vi är därför naturligtvis tacksamma om du är seriöst intresserad och återkommer när vi kontaktar dig via epost.
Vänligen gör en efterlysning per bok! Varje bok behöver ett eget referensnummer för att vi ska kunna hantera efterlysningen.
Vi behandlar inte efterlysningar av ordinarie kurslitteratur.

Demokratidilemman i läraruppdraget - att arbeta för lika villkor
Av Silvia Edling
Bok- presentation: |
Demokratidilemman i läraruppdraget - att arbeta för lika villkor |
Författar- presentation: |
Silvia Edling |
![]() |
Det är nog få lärare idag som skulle säga att de inte står bakom skolans demokratiska värdegrund eller hävda att det inte är viktigt att ta hänsyn till allas lika rätt och möjligheter – men vad är det som gör att detta arbete känns så svårt ibland?
I Demokratidilemman i läraruppdraget – att arbeta för lika villkor diskuterar författaren de svårigheter som finns i det dagliga arbetet i skolan och sätter dessa i relation till aktuell våldsforskning, det vill säga forskning om mobbning, diskriminering, kränkning, förtryck och marginalisering av olika slag.
Läs mer
Läraruppdraget idag är komplext. Lärare förväntas jonglera såväl kunskapsförmedling som frågor kring socialisation och likabehandling. För att hantera detta komplexa arbete behöver läraren kunna förstå och värdera sina val i relation till olika syften.
I boken berörs bland annat följande frågor:
- Vilka dilemman brottas lärare med i sitt arbete med likabehandling?
- Hur kan dessa dilemman förstås med utgångspunkt i forskning om våld?
- Med avseende på våldets komplexitet – vilka handlingsstrategier finns att tillgå?
Boken riktar sig främst till blivande och yrkesverksamma lärare. Den ger en repertoar av användbara begrepp och presenterar olika perspektiv som kan vara till stöd i det praktiska arbetet i skolan.
Om författarna
Silvia Edling är grundskollärare för årskurs 1–7 i svenska och samhällsorienterande ämnen samt gymnasielärare i historia och engelska. Hon är docent i didaktik och arbetar för närvarande som lektor på Akademin för Utbildning och Ekonomi på Högskolan i Gävle. Hennes forskning tar avstamp i demokratifrågor och respekten för allas lika värde och möjligheter.
Utgåvor
Bok: 262929
Anmäl textfel