Recension av Ondskans pris, Set Mattsson
Historiska vingslag i spännande deckardebut
Set Mattssons debutdeckare börjar i Malmö våren 1945, där båtar med koncentrationslägrens överlevande fångar anländer. De hålögda och utmärglade människorna chockar Sverige och de anländer inte i tusental utan i tiotusentals. Många av flyktingarna var så medtagna att de behövde ledas eller bäras av båtarna. Förutom undernäring var många svårt sjuka.
Slottet Malmöhus museum fungerade som temporärt härbärge för flyktingarna varifrån de sedan slussades vidare ut i landet. Hit till tryggheten anländer den unga Lucjianna Wojevoda och möter tragiskt sin baneman redan första natten. Anna Palm ansvarar för flyktingarna och nu tillkallas hennes make kriminalaren Douglas Palm. Mordet blir ingen lätt uppgift, alla flyktingarna hinner inte förhöras innan de slussas vidare och nya anländer.
En pedofil lockar med sig två småflickor till sin bostad med löfte om betalning för att de ska diska och städa. När en flicka hittas sargad och våldtagen och en annan flicka försvinner hamnar mordet i flyktingförläggningen definitivt i skymundan.
Boken är en intressant och mångbottnad tidsskildring. Sverige förlorar sin oskuld när nazisternas grymheter visas i bilder av flyktingarna på tidningarnas första sidor och löpsidor. Alla vill nu hjälpa, men möjligheterna att hjälpa är begränsade. Förtvivlan över förlorade släktingar och vänner, mardrömmar och rädsla är ständigt närvarande även om koncentrationslägrens grymhet upphört. Dessutom har flera av flyktingarna för att överleva ställt sig på förövarnas sida och blivit ”kapos”, dvs de ledde fångarnas arbete och var ansvariga för resultaten. De behandlade ofta de andra fångarna med grymhet, men för många var det enda sättet att överleva.
Personerna blir levande i Set Mattssons berättelse och flyktingarna Josefs, Sofias och Agatas öden berör. En annan fullödig karaktär är journalisten Torsten Jonnervik. Han lever ett utsvävande liv med alkohol och kvinnor, men har näsa för nyheter, ibland slår han även poliserna med sin grävande journalistik.
Det är en tid som den är viktigt att berätta om, framför allt därför att det finns personer som förnekar förintelsen, och författaren gör det på ett sätt som får mig att engagerat läsa vidare, inte bara för deckargåtans skull, utan för att jag verkligen vill veta vad som händer med personerna i boken. Ett stort plus är det något överraskande slutet (så gör man väl inte i Sverige?), men som ändå känns fullt troligt och förståeligt i den tidens anda.
Den här boken gör mig nyfiken på förlaget Historiska Medias utgivning och framför allt Set Mattssons kommande böcker.
Mottagen: 17 juni 2012
Anmäl textfel