
Våra experter hjälper dig eftersöka "Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan - med samtalsguide" - utan extra kostnad
Glansholms Antikvariat har många tusentals böcker på lager - och över 10 miljoner böcker hos våra underleverantörer. Vi har en unik service till dig - efterlys boken och våra experter eftersöker den åt dig och återkommer inom några dagar.
Vad kommer boken att kosta? Normalpriserna för efterlysta böcker ligger mellan 120 kr och 380 kr beroende på utgåva, skick, tillgång, etc. Vi kan inte lämna ett pris förrän vi bedömt det enskilda exet. Har vi boken inne kan det ibland bli billigare och rariteter har ofta ett högre värde, att en bok är kostsam hindrar oss inte från att eftersöka och reservera den för våra kunder.
Är en efterlysning bindande? Nej, naturligtvis får du se bild, pris och skickbedömning innan du bestämmer dig. Men en efterlysning innebär ofta att vi låter ta in boken på lager och vi är därför naturligtvis tacksamma om du är seriöst intresserad och återkommer när vi kontaktar dig via epost.
Vänligen gör en efterlysning per bok! Varje bok behöver ett eget referensnummer för att vi ska kunna hantera efterlysningen.
Vi behandlar inte efterlysningar av ordinarie kurslitteratur.

Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan - med samtalsguide
Av Eva Hjörne, Roger Säljö

Bok- presentation: |
Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan - med samtalsguide |
Författar- presentation: |
Eva Hjörne |
![]() |
Den politiska strävan i Sverige är att ha en "skola för alla". Men elevers förutsättningar för att fullgöra sin skolgång är olika. Arbetet med att stötta elever som av någon anledning hamnar i svårigheter är ett av skolans viktigaste uppdrag. Att platsa i en skola för alla ger en unik inblick i hur skolan arbetar med elevhälsofrågor. Den nya upplagan är utökad med en samtalsguide, så att skolans personal själva kan arbeta vidare med det som många anser vara något av skolans grundbult. Hur arbetar man för en skola för alla?
Utgåvor
Arbetet med att stötta elever som av någon anledning hamnar i svårigheter är ett av skolans viktigaste uppdrag. Att platsa i en skola för alla ger en unik inblick i hur skolan arbetar med elevhälsofrågor. Den nya upplagan är utökad med en samtalsguide, så att skolans personal själva kan arbeta vidare med det som många anser vara något av skolans grundbult. Hur arbetar man för en skola för alla?
Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Den politiska strävan i Sverige är att ha en "skola för alla". Men elevers förutsättningar för att fullgöra sin skolgång är olika. Arbetet med att stötta elever som av någon anledning hamnar i svårigheter är ett av skolans viktigaste uppdrag. Att platsa i en skola för alla ger en unik inblick i hur skolan arbetar med elevhälsofrågor. Den nya upplagan är utökad med en samtalsguide, så att skolans personal själva kan arbeta vidare med det som många anser vara något av skolans grundbult. Hur arbetar man för en skola för alla?
Arbetet med ELEVHÄLSAN är en av skolans viktigaste uppgifter. Elevhälsoarbetet handlar idag inte enbart om barns fysiska hälsa utan i allt större utsträckning om deras sociala och emotionella utveckling. Syftet med elevhälsan är att stötta barn så att de kan tillgodogöra sig undervisningen och finna sig till rätta i skolan. Det är därför viktigt att kritiskt granska om detta forum fungerar som avsikten är och om hela potentialen utnyttjas. Det är vad Hjörne och Säljö gör i Att platsa i en skola för alla.
Denna bok handlar om skolans förmåga att möta alla barn som den enligt skollagen ska göra. Författarna har under flera år följt skolans expertgrupp, elevhälsoteamet, i dess arbete. Ingen liknande studie har tidigare gjorts i Sverige av hur lärare och andra medlemmar av elevhälsoteamet förstår barns svårigheter och vilka förslag till lösningar man ser som fruktbara.
Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Arbetet med ELEVHÄLSAN är en av skolans viktigaste uppgifter. Elevhälsoarbetet handlar idag inte enbart om barns fysiska hälsa utan i allt större utsträckning om deras sociala och emotionella utveckling. Syftet med elevhälsan är att stötta barn så att de kan tillgodogöra sig undervisningen och finna sig till rätta i skolan. Det är därför viktigt att kritiskt granska om detta forum fungerar som avsikten är och om hela potentialen utnyttjas. Det är vad Hjörne och Säljö gör i Att platsa i en skola för alla.
Denna bok handlar om skolans förmåga att möta alla barn som den enligt skollagen ska göra. Författarna har under flera år följt skolans expertgrupp, elevhälsoteamet, i dess arbete. Ingen liknande studie har tidigare gjorts i Sverige av hur lärare och andra medlemmar av elevhälsoteamet förstår barns svårigheter och vilka förslag till lösningar man ser som fruktbara.
Det författarna har kommit fram till i sin forskning är på många sätt ganska uppseendeväckande. Skolan har en lång tradition av att förlägga svårigheter hos den enskilda eleven. Det finns en brist på konstruktivt och kritiskt tänkande om hur undervisningen fungerar och varför barn får svårigheter att följa med. Elevhälsoarbetet saknar också ett barnperspektiv och det brister i dokumentation och uppföljning av vilka effekter beslut om åtgärder får.
Författarna också en intressant bakgrund: Skolan har alltid sorterat upp elever i olika grupper, endast innehållet i vad som anses "normalt" har skiftat. Hjörne och Säljö vill öppna våra ögon för att det kommer att skifta igen. Just nu ansluter sig många till en neuropsykiatrisk trend som kan ses som ett exempel på ett starkt individualiserande sätt att förstå elevers svårigheter, men, i ljuset av historien, kommer detta att övergå i något annat. I slutet av boken ger Hjörne och Säljö förslag till sätt att utveckla arbetet med elevhälsofrågor.
Boken vänder sig till alla som arbetar med elevhälsa eller siktar på att göra det.
Bok: 9459
Anmäl textfel