Våra experter hjälper dig eftersöka "Färdighetsbaserat lärande : enligt Alvernomodellen" - utan extra kostnad
Glansholms Antikvariat har många tusentals böcker på lager - och över 10 miljoner böcker hos våra underleverantörer. Vi har en unik service till dig - efterlys boken och våra experter eftersöker den åt dig och återkommer inom några dagar.
Vad kommer boken att kosta? Normalpriserna för efterlysta böcker ligger mellan 120 kr och 380 kr beroende på utgåva, skick, tillgång, etc. Vi kan inte lämna ett pris förrän vi bedömt det enskilda exet. Har vi boken inne kan det ibland bli billigare och rariteter har ofta ett högre värde, att en bok är kostsam hindrar oss inte från att eftersöka och reservera den för våra kunder.
Är en efterlysning bindande? Nej, naturligtvis får du se bild, pris och skickbedömning innan du bestämmer dig. Men en efterlysning innebär ofta att vi låter ta in boken på lager och vi är därför naturligtvis tacksamma om du är seriöst intresserad och återkommer när vi kontaktar dig via epost.
Vänligen gör en efterlysning per bok! Varje bok behöver ett eget referensnummer för att vi ska kunna hantera efterlysningen.
Vi behandlar inte efterlysningar av ordinarie kurslitteratur.
Färdighetsbaserat lärande : enligt Alvernomodellen
Av Pia Hellertz
Bok- presentation: |
Färdighetsbaserat lärande : enligt Alvernomodellen |
Författar- presentation: |
Pia Hellertz |
Färdighetsbaserat lärande - FBL (Ability-Based Learning) har utvecklats på Alverno College i Milwaukee, Wisconsin, USA under snart 30 år.
De studerandes lärande och kompetensutveckling står i centrum för undervisningen.
FBL bygger på ett pedagogiskt förhållningssätt där man i alla kurser och program får lära sig och kontinuerligt träna åtta färdigheter.
Utgåvor
Färdighetsbaserat lärande - FBL
(Ability-Based Learning) har utvecklats på Alverno College i Milwaukee, Wisconsin, USA under snart 30 år. De studerandes lärande och kompetensutveckling står i centrum för undervisningen.
FBL bygger på ett pedagogiskt förhållningssätt där man i alla kurser och program, vare sig det gäller ingenjörsprogrammet, sjuksköterskeprogrammet, ekonomiprogrammet eller lärarprogrammet, vare sig man läser filosofi, matematik, socialvetenskap eller naturvetenskap, får lära sig och, under de fyra år utbildningen pågår, kontinuerligt träna åtta färdigheter:
* Kommunikation, vilket inkluderar talande, skrivande, läsande, lyssnande, matematisk kommunikation och datorkunskaper
* Analys
* Problemlösning
* Värderingar i beslutsfattande
* Social interaktion
* Globala Perspektiv
* Ansvarstagande medborgarskap samt
* Estetiskt engagemang
Färdighetsbaserat lärande - FBL
(Ability-Based Learning) har utvecklats på Alverno College i Milwaukee, Wisconsin, USA under snart 30 år. De studerandes lärande och kompetensutveckling står i centrum för undervisningen.
FBL bygger på ett pedagogiskt förhållningssätt där man i alla kurser och program, vare sig det gäller ingenjörsprogrammet, sjuksköterskeprogrammet, ekonomiprogrammet eller lärarprogrammet, vare sig man läser filosofi, matematik, socialvetenskap eller naturvetenskap, får lära sig och, under de fyra år utbildningen pågår, kontinuerligt träna åtta färdigheter:
* Kommunikation, vilket inkluderar talande, skrivande, läsande, lyssnande, matematisk kommunikation och datorkunskaper
* Analys
* Problemlösning
* Värderingar i beslutsfattande
* Social interaktion
* Globala Perspektiv
* Ansvarstagande medborgarskap samt
* Estetiskt engagemang
"The Proof is the Performance!" För att den studerande ska kunna säga att hon kan något så måste hon demonstrera sina färdigheter. Alverno har utvecklat ett mycket genomtänkt och välstrukturerat arbetssätt för att undervisa i och bedöma om den studerande utvecklat dessa olika färdigheter, bland annat metoder för de studerandes själbedömning. Alverno samarbetar också med externa bedömare från närområdet i bedömningen av de studerandes studieresultat.
Bokens författare Pia Hellertz, fil.dr. och universitetslektor vid Örebro universitet har under många år studerat pedagogiska arbetssätt inom högre utbildning.
Hon menar att Färdighetsbaserat lärande har mycket att ge när det gäller det pedagogiska utvecklingsarbetet inom både grund- och högre utbildning i Sverige.
Bok: 159199
Anmäl textfel