Våra experter hjälper dig eftersöka "Medan Svensson åt plankstek : en reseberättelse om graffitins hemliga värld" - utan extra kostnad
Glansholms Antikvariat har många tusentals böcker på lager - och över 10 miljoner böcker hos våra underleverantörer. Vi har en unik service till dig - efterlys boken och våra experter eftersöker den åt dig och återkommer inom några dagar.
Vad kommer boken att kosta? Normalpriserna för efterlysta böcker ligger mellan 120 kr och 380 kr beroende på utgåva, skick, tillgång, etc. Vi kan inte lämna ett pris förrän vi bedömt det enskilda exet. Har vi boken inne kan det ibland bli billigare och rariteter har ofta ett högre värde, att en bok är kostsam hindrar oss inte från att eftersöka och reservera den för våra kunder.
Är en efterlysning bindande? Nej, naturligtvis får du se bild, pris och skickbedömning innan du bestämmer dig. Men en efterlysning innebär ofta att vi låter ta in boken på lager och vi är därför naturligtvis tacksamma om du är seriöst intresserad och återkommer när vi kontaktar dig via epost.
Vänligen gör en efterlysning per bok! Varje bok behöver ett eget referensnummer för att vi ska kunna hantera efterlysningen.
Vi behandlar inte efterlysningar av ordinarie kurslitteratur.
Medan Svensson åt plankstek : en reseberättelse om graffitins hemliga värld
Av Per Andersson
Bok- presentation: |
Medan Svensson åt plankstek : en reseberättelse om graffitins hemliga värld |
Författar- presentation: |
Per Andersson |
Det märkliga beteendet att nattetid smyga ut och måla bokstavsmotiv med sprayfärger på lokaltåg uppfanns av en handfull tonåringar i New York i början av sjuttiotalet.
Mot alla odds har graffitin sedan blivit en global, illegal folkkonst. Detta är dess stockholmska historia.
Den svenska graffitikulturen räknar 1984 som sitt år noll.
Sedan dess har graffiti i Sverige bara växt.
Lagom till tjugoårsjubileet införde den svenska riksdagen en skärpt lagstiftning mot skadegörelse i form av klotter. Bland annat fick polisen rätt att kroppsvisitera personer som man misstänker ska försöka begå klotterbrott.
Motiveringen till detta drastiska och ovanliga ingrepp i den
personliga integriteten sammanfaller till stor del med graffitikulturens egen T-shirtparoll: "Graffiti can't be stopped". Sedan 1996 när man började
föra separat statistik har antalet anmälda klotterbrott tredubblats.
Någonting gör att graffitin fungerar men vad?
Per Andersson har gjort ett resereportage från en hemlig värld som delar plats på jorden med hans egen hembygd knegarstockholm, vuxenstockholm, svenssonstockholm.
Under ett par års tid har han knutit kontakter med och gjort intervjuer i graffitivärlden, inte minst med dem som var med under nolltoleransens uppgång och fall på nittiotalet, då ett trettiotal specialutbildade väktare dygnet runt hårdbevakade ett knappt hundratal hyperaktiva stockholmsmålare. Det ledde till massor av gripanden, rättegångar och skadestånd men graffitin fortsatte växa ändå.
De flesta normala människor har väl någon gång undrat vad det är som får de där klottrarna att hålla på (för det är ju uppenbart ett slitsamt arbete som kräver både disciplin och målinriktning).
Varför inte fråga dem?
Utgåvor
Seden att nattetid smyga ut och spraymåla lokaltåg uppstod i New York i början av 70-talet. Mot alla odds har graffitin sedan dess blivit en global, illegal folkkonst. Nu har Per Andersson skrivit dess stockholmska historia.
Svensk graffiti räknar 1984 som sitt år noll, och har sedan dess bara vuxit. Medan Svensson åt plankstek är ett resereportage från en hemlig värld, där vi bland annat får möta dem som var med under nolltoleransens år på 90-talet.
Det märkliga beteendet att nattetid smyga ut och måla bokstavsmotiv med sprayfärger på lokaltåg uppfanns av en handfull tonåringar i New York i början av sjuttiotalet.
Mot alla odds har graffitin sedan blivit en global, illegal folkkonst. Detta är dess stockholmska historia.
Den svenska graffitikulturen räknar 1984 som sitt år noll.
Sedan dess har graffiti i Sverige bara växt.
Lagom till tjugoårsjubileet införde den svenska riksdagen en skärpt lagstiftning mot skadegörelse i form av klotter. Bland annat fick polisen rätt att kroppsvisitera personer som man misstänker ska försöka begå klotterbrott.
Motiveringen till detta drastiska och ovanliga ingrepp i den
personliga integriteten sammanfaller till stor del med graffitikulturens egen T-shirtparoll: "Graffiti can't be stopped". Sedan 1996 när man började
föra separat statistik har antalet anmälda klotterbrott tredubblats.
Någonting gör att graffitin fungerar men vad?
Per Andersson har gjort ett resereportage från en hemlig värld som delar plats på jorden med hans egen hembygd knegarstockholm, vuxenstockholm, svenssonstockholm.
Under ett par års tid har han knutit kontakter med och gjort intervjuer i graffitivärlden, inte minst med dem som var med under nolltoleransens uppgång och fall på nittiotalet, då ett trettiotal specialutbildade väktare dygnet runt hårdbevakade ett knappt hundratal hyperaktiva stockholmsmålare. Det ledde till massor av gripanden, rättegångar och skadestånd men graffitin fortsatte växa ändå.
De flesta normala människor har väl någon gång undrat vad det är som får de där klottrarna att hålla på (för det är ju uppenbart ett slitsamt arbete som kräver både disciplin och målinriktning).
Varför inte fråga dem?
Bok: 6832
Anmäl textfel