
Våra experter hjälper dig eftersöka "Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet" - utan extra kostnad
Glansholms Antikvariat har många tusentals böcker på lager - och över 10 miljoner böcker hos våra underleverantörer. Vi har en unik service till dig - efterlys boken och våra experter eftersöker den åt dig och återkommer inom några dagar.
Vad kommer boken att kosta? Normalpriserna för efterlysta böcker ligger mellan 120 kr och 380 kr beroende på utgåva, skick, tillgång, etc. Vi kan inte lämna ett pris förrän vi bedömt det enskilda exet. Har vi boken inne kan det ibland bli billigare och rariteter har ofta ett högre värde, att en bok är kostsam hindrar oss inte från att eftersöka och reservera den för våra kunder.
Är en efterlysning bindande? Nej, naturligtvis får du se bild, pris och skickbedömning innan du bestämmer dig. Men en efterlysning innebär ofta att vi låter ta in boken på lager och vi är därför naturligtvis tacksamma om du är seriöst intresserad och återkommer när vi kontaktar dig via epost.
Vänligen gör en efterlysning per bok! Varje bok behöver ett eget referensnummer för att vi ska kunna hantera efterlysningen.
Vi behandlar inte efterlysningar av ordinarie kurslitteratur.

Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
Av Pauline Gibbons

Bok- presentation: |
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet |
Författar- presentation: |
Pauline Gibbons |
![]() |
Originaltitel: | Scaffolding Language Scaffolding Learning |
ovrigt: | Carin Rosander |
ovrigt: | Jim Cummins |
institution: | Nationellt centrum för svenska som andraspråk |
Slutsåld, se ny upplaga med ISBN 978-91-7382-866-6.
I STÄRK SPRÅKET STÄRK LÄRANDET utgår Pauline Gibbons från aktuell forskning och ger konkreta modeller för hur man kan arbeta både språk- och kunskapsutvecklande i olika ämnen. Boken vänder sig främst till lärare, från förskolan till gymnasieskolan.
Flerspråkigheten i den svenska skolan innebär en stor utmaning för lärare att skapa möjligheter för alla elever att nå målen i läroplaner och kursplaner. Mål som eleverna förväntas uppnå även om de ännu inte till fullo behärskar det undervisningsspråk de möter i skolan.
Andraspråksinlärning är en tidskrävande process och eftersom begrepps-, kunskaps- och språkutveckling är ömsesidigt beroende av varandra måste alla lärare, oavsett ämne, stötta eleverna så att de parallellt kan utveckla såväl sitt andraspråk som ämneskunskaperna. Gibbons framhåller här fördelarna och möjligheterna med att arbeta ämnesövergripande med både första- och andraspråkselever i klassrummet och visar på ett övertygande sätt, med många praktiska exempel, att en sådan undervisning är språkutvecklande för alla elever.
Alla exempel har så långt som möjligt anpassats till svenska förhållanden, av Carin Rosander från Nationellt centrum för svenska som andraspråk. Det gäller även uttalsavsnitten (som bearbetats av Inga Sjödin). På Nationellt centrums webbplats finns en studiehandledning till boken.
Författaren Pauline Gibbons, biträdande professor vid University of Technology i Sydney, har mycket bred erfarenhet av andraspråksundervisning i olika länder, med fokus på hur man integrerar språk- och ämnesutveckling.
Svenskt förord av Carin Rosander, Nationellt centrum för svenska som andraspråk.
Utgåvor
Slutsåld, se ny upplaga med ISBN 978-91-7382-866-6.
Slutsåld - se 3. upplagan ISBN 9789173828666.
Tredje uppdaterade upplagan, anpassad till Lgr 11.
Stärk språket Stärk lärandet har sedan första svenska upplagan 2006 blivit en av de viktigaste böckerna för alla som undervisar elevgrupper med varierande språkkunskaper. Boken – som i denna tredje upplaga har kopplats till Lgr 11 – vänder sig främst till lärare i grundskolan.
Tredje uppdaterade upplagan, anpassad till Lgr 11.
Stärk språket Stärk lärandet har sedan första svenska upplagan 2006 blivit en av de viktigaste böckerna för alla som undervisar elevgrupper med varierande språkkunskaper. Boken – som i denna tredje upplaga har kopplats till Lgr 11 – vänder sig främst till lärare i grundskolan. Författaren Pauline Gibbons utgår från aktuell forskning och ger konkreta modeller för hur man kan arbeta både språk- och kunskapsutvecklande i olika ämnen.
Kunskap om samverkan mellan språk- och kunskapsutveckling blir allt viktigare. Den nya läroplanen ställer höga krav på elevers förmåga att tillägna sig och själva producera text i olika ämnen. Lgr 11 är synbart influerad av internationell forskning som betonar att ämne och språk går hand i hand och utvecklas parallellt. Gibbons framhåller fördelarna och möjligheterna med att arbeta ämnesövergripande med både första- och andraspråkselever i klassrummet och visar att en sådan undervisning är språkutvecklande för alla elever.
Alla exempel samt uttalsavsnitten (som bearbetats av Inga Sjödin) har så långt som möjligt anpassats till svenska förhållanden, av Carin Rosander (1. & 2. uppl.) och Anniqa Sandell Ring (3. uppl.) från Nationellt centrum för svenska som andraspråk. På Nationellt centrums webbplats www.andrasprak.su.se finns studiehandledningar till boken.
Författaren Pauline Gibbons har varit verksam som biträdande professor vid University of Technology i Sydney samt som gästprofessor vid universiteten i Göteborg och Stockholm. Hon har mycket bred erfarenhet av andraspråksundervisning i olika länder, med fokus på hur man integrerar språk- och ämnesutveckling.
Tredje upplagans svenska förord av Anniqa Sandell Ring, verksam vid Nationellt centrum för svenska som andraspråk samt författare till Låt språket bära – genrepedagogik i praktiken.
Bok: 143327
Anmäl textfel