LitteraturMagazinets recension av Exit väst, Mohsin Hamid
En kärlekshistoria på flykt
I ett land någonstans, vi får inte veta vilket, träffas den frihetsälskande Nadia och den försynte Saeed och blir förälskade. Kärleken frodas och de lever i relativ frihet men när en grupp militanta intar deras stad blir tillvaron alltmer hotfull och Nadia och Saeed bestämmer sig för att fly. Frågan är vad som händer med dem och med deras relation när de är på flykt?
I "Exit väst" rör sig Mohsin Hamid kring de senaste årens flyktingkris, men har uteslutit att skildra kampen över liv och död under flykt. Istället består flyktvägen av att hitta undangömda dörrar som leder till andra länder, där man i ett kliv lämnar en värld för att stiga in i en annan. Genom att flyktresan utelämnas berättar Hamid i stället om sökandet efter ett hem, efter frihet, efter att få känna sig mänsklig och som en värdig människa, där något så enkelt som en dusch kan göra skillnaden och vara mer begärligt än att äta sig mätt. Nadia och Saeed försöker finna sig själva och en dräglig tillvaro, vilket inte är så lätt alla gånger. Under tuffa förhållanden i flyktingläger, under nya nationalistiska hotfulla stämningar, bland grupperingar av andra nyanlända och i sina försök att hitta själsfränder känner sig Saeed "… på drift i en tillvaro där man kunde ta sig vart som helst och ändå inte finna någonting" och Nadia att "… hon höll på att tappa greppet, eller kanske vettet…".
Emellanåt sätter Hamid fingret på flyktingsituationen ur ett bredare politiskt perspektiv: "Den som läste nyheterna vid den här tiden var frestad att dra slutsatsen att nationen var som en person med kluven personlighet, där vissa ville ena och andra söndra, och att denna person med kluven personlighet dessutom hade en hud som tycktes upplösas när hen simmade i en soppa av folk vars hud höll på att lösas upp på samma sätt." Men det är Saeeds och Nadias själsliga resor och identitetssökande som är i fokus. Inte minst är det en berättelse om hur bräckliga relationer är. Nadia och Saeed framställs inte som offer utan som två individer, inte helt olika andra par som utvecklas åt olika håll men som fortfarande är rädda om varandra.
Parallellt med kärlekshistorien möter vi även andra som färdas genom dörrar och här ligger bitvis romanens starkaste skildringar, som både gestaltar mänskliga möten där det visar sig att människor har mer gemensamt än de tror och vikten av migration till och från olika platser när man befinner sig i en återvändsgränd. Dessa skildringar är dock väldigt korta. Överhuvudtaget är romanen något för avskalad för mig, när Hamid berättar flyktigt hade jag i stället önskat att han fördjupat sig och romanens korthet och luftighet gör också att jag upplever att jag inte riktigt lär känna romangestalterna på djupet. "Exit väst" är en fin roman, men lite för svepande berättad.
Mottagen: 20 november 2017
Anmäl textfel