LitteraturMagazinets recension av Saltad nota : om matfusket - från gatukök till gourmetkrog, Mats-Eric Nilsson
Underhållande, lärorikt och nedslående om restaurangmaten
Det är ibland med bävan och ibland med triumf man vänder blad i Mats-Eric Nilssons nya bok om matfusket. Denna gång handlar det om var restauranger serverar – egentligen.
Kardemummabulle: Vetemjöl, mjölk, smör, socker, jäst, ägg, kardemumma, salt, florsocker. Enkelt, eller hur? Det är väl inget uppseendeväckande med en kardemummabulle? Nej, om det inte vore för att detta är den enda innehållsförteckningen i den 80 sidor långa menyguiden som ingår i boken som är både begriplig och gör mig sugen på att smaka.
Ingredienserna i min favorithamburgare (eller ska jag säga före detta favorithamburgare?) fyller närmare en sida. Ägget i SJ:s första klass-frukost är inte bara ett skivat ägg, det innehåller dessutom vatten, salt och citronsyra (E330), vilket brukar innebära att det levererats kokt och skalat i en stor hink med lag. Tillsatserna i maten som den här boken handlar om är så många att man blir förvånad när kyckling enbart är kyckling och inget annat. Men man kan ju fortfarande fråga sig hur den kycklingen mådde under sitt korta liv i till exempel Thailands fågelfabriker. För någonstans måste man tumma på kvaliteten för att vi ska få vår restaurangmat till vrakpriser.
Det är ibland med bävan och ibland med triumf man vänder blad i boken. Nej, inte den restaurangen! Jag vill inte veta vad de pysslar med på stället jag gärna besöker. I nästa kapitel hurrar jag för nu handlar det om sushi och för oss som ständigt får försvara varför vi inte avgudar dessa ätbara konstverk är informationen i "Saltad nota" välkommen. Och så fortsätter det, man slits mellan hopp och förtvivlan. Mest handlar det om de stora kedjornas menyer, framför allt dem vi möter när vi är på resande fot, men även finkrogar och pizzerior får sig en släng av sleven. Ibland namnges både företag och personer, ibland är det mer subtilt. Gemensamt för dem alla är att de mer eller mindre medvetet, mer eller mindre öppet, inte serverar det de hävdar.
Mats-Eric Nilsson kan sin sak, det har han bevisat i flera böcker om matfusk. Han skriver dessutom både begripligt, personligt och roligt vilket säkert har bidragit till att alla böckerna sålt otroligt bra och hjälpt många konsumenter att ändra kurs i både butiken och på restaurangen.
Jag älskar när grävande journalister också är berättande journalister, när upptäckterna förmedlas på ett underhållande sätt utan att se ner på läsaren och utan att pajkasta i onödan. Jag rycks med, grävandet blir ett gemensamt äventyr och jag glömmer att det är faktabemängda reportage från verkligheten jag läser, och då är det bra.
Boken är inte en enda lång anklagelse, det finns till och med en viss förståelse för att krögare ibland gör de val de gör eftersom marginalerna är små och hygienreglerna ibland skrattretande. Som konsumenter är vi minst sagt delaktiga i utvecklingen då vi ställer krav på rimliga priser men inte ifrågasätter innehåll, arbetsförhållanden eller miljöpåverkan. Även detta perspektiv får plats. Men framför allt är det en lärorik bok som inte bara ger exempel på vad produkterna innehåller utan ger en lektion i hur livsmedelsföretag och restauranger arbetar. Genom historiska tillbakablickar får man en ökad förståelse för hur det kommer sig att vi hamnade i dagens enahanda utbud, utan vare sig restaurangvagn eller äkta buljong men desto fler färdigrätter, tillsatser och pappmuggar. Med denna nya kunskap om hur menyer komponeras, varför servitören säger som han gör och hur tillsatser döljs bakom vackra ord är det helt enkelt lättare att ta kontroll över vad man stoppar i sig. Inte mycket lättare, men ett steg i rätt riktning.
Som vanligt saknar jag de enkla svaren. Efter varje bok av Mats-Eric Nilsson, efter varje kapitel, vill jag veta vad jag ska köpa istället när jag kastat ut halva skafferiet. Var ska jag handla istället? Vem jag kan lita på? Fusket breder ut sig som ett minfält och jag vill bli buren över det, fri från ansvar. Självklart får jag både värdefulla tips och aha-upplevelser och dessa är jag tacksam för men jag vill ha produktnamn, adresser, garantier! Naturligtvis kan jag inte få något av detta (med få hoppingivande undantag), och det visste jag redan innan. Marknaden är föränderlig, aktörer kommer och går och utvecklar sina produkter allteftersom. Det gäller både stora aktörer som små. Det förblir mitt jobb som konsument att fortsätta läsa både böcker, hemsidor och det finstilta på förpackningen och därefter försöka göra ett klokt val. Mats-Eric Nilsson gör den ena delen av hästjobbet, jag får göra det andra.
Erika Wallman
Mottagen: 15 november 2013
Anmäl textfel