LitteraturMagazinets recension av Häxyngel, Margaret Atwood
Atwood är "Stormens" öga
Till fyrahundraårsminnet av Shakespeares bortgång bjöd Hogarth Shakespeare-projektet ett antal framstående författare att omtolka skaldens verk. ”Häxyngel” är Margaret Atwoods bidrag, en modern ”Stormen” som förbluffande troget följer dramat i modern tappning.
Felix Phillips slickar sina sår. Han har förlorat sin treåriga dotter och fått sparken som konstnärlig ledare för Makeshiwegs teaterfestival. Shakespeares ”Stormen” skulle blivit hans storverk men fick aldrig premiär. Hans rivaler stiger mot maktens tinnar medan han själv förödmjukad drivits på flykten. Tolv år senare för han en undanskymd tillvaro som lärare på Fletchers fängelses dramaprogram. Och här yppar sig tillfället att sätta upp ”Stormen” än gång för alla och ikläda sig rollen som den förorättade trollkarlen Prospero.
Där ”Stormen” utgår från en slags mytiskt given rättfärdighet tar Atwood i stället parti för styckets underdogs. Felix fall från parnassen blir först i andra hand en orättvisa, utan medlidandet med en man som sjunker i personlig misär spelar första fiolen och blir drivkraften i ”Häxyngel”. Fängelsekunderna på Fletchers målas mestadels som positiva porträtt i den ram som erbjuds av Felix teateruppsättning. Utan trollen skulle ingenting fungera på Prosperos ö, som det står i boken.
Atwood ser medlidsamt på dessa samhällets olycksbarn och företräder en tro på rehabilitering och inneboende människovärde. Möjligen romantiserar hon teaterns förmåga att reformera och förlösa människorna, möjligen skildras fångarna väl mycket som barn. Men jag kan utan omsvep se dem så, se teatern sådan, ur vår ödesbestämde Prosperos von-oben-perspektiv.
I Atwoods version är trollkarlen en historieberättare, teaterman och regissör, liksom Prospero regisserar föreställningen på ön i ”Stormen”. Så rullar vedergällningsdramat på. Till alla rollfigurer knyts personer och spelet måste löpa linan ut.
Eftersom ”Häxyngel” kretsar kring en uppsättning av samma pjäs som boken speglar kan Atwood osökt tillåta sig en djup metadiskussion och analys av hennes egen (eller Shakespeares) berättelse. Men hon lyser också upp delar av vår egen tid med det gamla dramats rampljus. Vem är Caliban i dag och vad betyder de försonande drag som analysen av dramat ger häxynglet? Hur tidlös är inte makthungerns korrumperande styrka?
Atwood spänner sina ansenliga litterära muskler för att göra berättelsen trovärdig. Psykologiskt grundade motiv, effektiva personteckningar och visuellt sprakande språk ramar in intrigen från Shakespeares drama. Förutsättningen är ju att det är ”Stormens” handling vi läser, en förförståelse även Felix tycks räkna in. Så jag måste acceptera de precisa matchningarna i rollbesättningen, kärlek vid första ögonkastet, ödesdigra bekännelser och försonande ånger. Sedan personerna fångats i dramats virvlar finns ingen återvändo.
Tjänar boken på att läsas med eller utan kännedom om ”Stormen”? Atwood hymlar inte med att verket följer dramat. Dess vändningar är knappast ägnade att förvåna den som redan kan sin Shakespeare. Men det är ändå en fröjd att läsa Atwoods text, hennes tolkning av sagan i fängelsemiljön, med diskussionerna om dramat och dess personer som ger ytterligare djup åt de redan kända förloppen.
Jag föreställer mig att läsaren som ännu ej upplevt ”Stormen” finner en annan fröjd i romanen. Dramat dekonstrueras ju av personerna i ”Häxyngel”, vilket bygger upp en annan slags förståelse medan handlingen spinner vidare. Atwood har valt att sammanfatta ”Stormen” i en efterskrift och inte i ett förord. Jag uppfattar det som en tydlig vink om i vilken ordning verken kan njutas!
Men oavsett varifrån läsaren kommer lyckas Atwood trollbinda med sin mästerliga prosakonst. De tänkvärda iakttagelserna av vår omvärld och det skarpsinniga berättandet lyser igenom alla hennes verk, så även här. ”Häxyngel” tjänar som en introduktion till två stora författarskap utan att rädas litterära djuphavsgravar – och tilltalar samtidigt de redan frälsta, vare sig av Atwood eller Shakespeare.
Mottagen: 11 januari 2018
Anmäl textfel