Våra experter hjälper dig eftersöka "Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola" - utan extra kostnad
Glansholms Antikvariat har många tusentals böcker på lager - och över 10 miljoner böcker hos våra underleverantörer. Vi har en unik service till dig - efterlys boken och våra experter eftersöker den åt dig och återkommer inom några dagar.
Vad kommer boken att kosta? Normalpriserna för efterlysta böcker ligger mellan 120 kr och 380 kr beroende på utgåva, skick, tillgång, etc. Vi kan inte lämna ett pris förrän vi bedömt det enskilda exet. Har vi boken inne kan det ibland bli billigare och rariteter har ofta ett högre värde, att en bok är kostsam hindrar oss inte från att eftersöka och reservera den för våra kunder.
Är en efterlysning bindande? Nej, naturligtvis får du se bild, pris och skickbedömning innan du bestämmer dig. Men en efterlysning innebär ofta att vi låter ta in boken på lager och vi är därför naturligtvis tacksamma om du är seriöst intresserad och återkommer när vi kontaktar dig via epost.
Vänligen gör en efterlysning per bok! Varje bok behöver ett eget referensnummer för att vi ska kunna hantera efterlysningen.
Vi behandlar inte efterlysningar av ordinarie kurslitteratur.
Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola
Av Lena Kåreland
Bok- presentation: |
Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola |
Författar- presentation: |
Lena Kåreland |
Hur tuff måste man vara? Och var hittar man de tjejiga pojkarna? Upprätthåller barn- och ungdomslitteraturen våra könsstereotyper? Modig och stark eller ligga lågt kan ses som ett exempel på den ökande insikten om betydelsen av att på olika sätt medvetandegöra genusrelaterade frågor kopplade till skolan, och framför allt belysa genus knutet till läsningens funktion i skola och förskola. Forskning har visat att flickor, oavsett ålder, läser mer än pojkar och att flickor som är duktiga på att läsa hamnar i omsorgsfällan och hjälper pojkarna i deras läsning. Ett genusperspektiv kan också användas vid studiet av hur flickor och pojkar, män och kvinnor, gestaltas i litteraturen. I bokens tre delar diskuterar författarna hur böckerna används, vilken syn pedagogerna i skola och förskola har på litteraturens roll, vilka läspreferenser barnen själva har, vilka genusmönster som kan urskiljas i böckerna och hur läsandet påverkar barns syn på kön. Den första delen behandlar litteraturen i förskolan och utgår från böckerna om Malla och Benny. Den andra delen tar upp litteraturen i de tidiga skolåren och den s.k. mellanåldern. Här finns bland annat serierna om Eva och Adam. Tredje delen ägnas åt ungdomslitteraturen, och exemplifieras med böcker som Vinterviken och Hjärtats fröjd. Boken vänder sig till föräldrar, litteraturvetare, lärare och alla som har med barn och litteratur att göra.
Utgåvor
Hur tuff måste man vara? Och var hittar man de tjejiga pojkarna? Upprätthåller barn- och ungdomslitteraturen våra könsstereotyper?
Modig och stark eller ligga lågt kan ses som ett exempel på den ökande insikten om betydelsen av att på olika sätt medvetandegöra genusrelaterade frågor kopplade till skolan, och framför allt belysa genus knutet till läsningens funktion i skola och förskola...
Hur tuff måste man vara? Och var hittar man de tjejiga pojkarna? Upprätthåller barn- och ungdomslitteraturen våra könsstereotyper?
Modig och stark eller ligga lågt kan ses som ett exempel på den ökande insikten om betydelsen av att på olika sätt medvetandegöra genusrelaterade frågor kopplade till skolan, och framför allt belysa genus knutet till läsningens funktion i skola och förskola. Forskning har visat att flickor, oavsett ålder, läser mer än pojkar och att flickor som är duktiga på att läsa hamnar i omsorgsfällan och hjälper pojkarna i deras läsning. Ett genusperspektiv kan också användas vid studiet av hur flickor och pojkar, män och kvinnor, gestaltas i litteraturen.
I bokens tre delar diskuterar författarna hur böckerna används, vilken syn pedagogerna i skola och förskola har på litteraturens roll, vilka läspreferenser barnen själva har, vilka genusmönster som kan urskiljas i böckerna och hur läsandet påverkar barns syn på kön. Den första delen behandlar litteraturen i förskolan och utgår från böckerna om Malla och Benny. Den andra delen tar upp litteraturen i de tidiga skolåren och den s.k. mellanåldern. Här finns bland annat serierna om Eva och Adam. Tredje delen ägnas åt ungdomslitteraturen, och exemplifieras med böcker som Vinterviken och Hjärtats fröjd.
Boken vänder sig till föräldrar, litteraturvetare, lärare och alla som har med barn och litteratur att göra.
Bok: 95418
Anmäl textfel