Våra experter hjälper dig eftersöka "Klarspråk i socialtjänsten : hur man skriver lättlästa beslut, utredningar och journaler" - utan extra kostnad
Glansholms Antikvariat har många tusentals böcker på lager - och över 10 miljoner böcker hos våra underleverantörer. Vi har en unik service till dig - efterlys boken och våra experter eftersöker den åt dig och återkommer inom några dagar.
Vad kommer boken att kosta? Normalpriserna för efterlysta böcker ligger mellan 120 kr och 380 kr beroende på utgåva, skick, tillgång, etc. Vi kan inte lämna ett pris förrän vi bedömt det enskilda exet. Har vi boken inne kan det ibland bli billigare och rariteter har ofta ett högre värde, att en bok är kostsam hindrar oss inte från att eftersöka och reservera den för våra kunder.
Är en efterlysning bindande? Nej, naturligtvis får du se bild, pris och skickbedömning innan du bestämmer dig. Men en efterlysning innebär ofta att vi låter ta in boken på lager och vi är därför naturligtvis tacksamma om du är seriöst intresserad och återkommer när vi kontaktar dig via epost.
Vänligen gör en efterlysning per bok! Varje bok behöver ett eget referensnummer för att vi ska kunna hantera efterlysningen.
Vi behandlar inte efterlysningar av ordinarie kurslitteratur.
Klarspråk i socialtjänsten : hur man skriver lättlästa beslut, utredningar och journaler
Av Åsa Wedin, Kerstin Lundin
Bok- presentation: |
Klarspråk i socialtjänsten : hur man skriver lättlästa beslut, utredningar och journaler |
Författar- presentation: |
Åsa Wedin |
En handbok för socialsekreterare och biståndshandläggare om hur man kan skriva bättre och enklare texter.
Denna användbara lilla bok innehåller massor av tips och konkreta råd om hur man kan förbättra språket i utredningar och journaler. Det centrala budskapet är att dokumentationen ska vara överskådlig, tydlig och lätt att läsa och boken ger bland annat svaren på de här frågorna:
Hur disponerar man texten i en utredning?.
Hur framhäver man det viktiga i texten?.
Får man skriva "jag" om sig själv i journalen?.
Hur skriver man levande och informativa rubriker?
Hur binder man ihop texten så att det blir flyt i den?
Hur formulerar man ett beslut så att mottagaren begriper?
Författarna till boken är språkkonsulenterna Kerstin Lundin och Åsa Wedin. De utbildar och handleder kommuner och statliga myndigheter i språkfrågor.
Utgåvor
Denna användbara lilla bok innehåller en mängd tips och konkreta råd om hur man kan förbättra språket i utredningar och journaler. Det centrala budskapet är att dokumentationen ska vara överskådlig, tydlig och lätt att läsa.
Denna användbara lilla bok innehåller en mängd tips och konkreta råd om hur man kan förbättra språket i utredningar och journaler. Det centrala budskapet är att dokumentationen ska vara överskådlig, tydlig och lätt att läsa. Den nya upplagan är reviderad och exemplen har uppdaterats. Boken ger bland annats svar på frågorna:
- Hur disponerar man texten i en utredning?
- Hur framhäver man det viktiga i texten?
- Får man skriva "jag" om sig själv i journalen?
- Hur skriver men informativa rubriker?
- Hur binder man ihop texten?
- Hur formulerar men ett beslut så att mottagaren förstår det?
Författare till boken är språkkonsulterna Kerstin Lundin och Åsa Wedin . De utbildar och handleder kommuner och statliga myndigheter i språkfrågor.
Röster från läsare
"Boken är en pärla i en djungel av mindre bra böcker på temat 'så skriver du bättre utredningar'. Den ger läsaren stor möjlighet att utveckla sitt skrivande i välfärden tjänst!"
Robert Helsing, Tidskriften Socionomen nr 7/2007
Bok: 136309
Anmäl textfel