Mordets praktik
Av Kerstin Ekman
Bok- presentation: |
Mordets praktik |
Författar- presentation: |
Kerstin Ekman |
- nu, då ljuslågan flämtar i draget och min skugga på den gröna tapeten fladdrar och skälver liksom lågan och vill få liv - nu tänker jag på Andersen och hans saga om skuggan, och det tycks mig att jag själv är skuggan som ville bli människa.
"I Hjalmar Söderbergs Doktor Glas läste jag om den livgiriga skuggan på väggen som tar mannens liv och börjar leva på egen hand. Ett ont liv. Man kan också ta en annan människas liv med kaliumcyanid. Som Tyko Glas gjorde. Hur kommer man därhän? Gör man det med Hjalmar Söderbergs hjälp eller är man redan förberedd av ett liv i smutsiga celluloidkragar, kärlekslöshet och ett vidrigt yrke.
Det finns ingen skuld, säger doktorn som är huvudperson i min bok. Jag är framtidens människa, säger han också. Han skriver det i sin dagbok. Så underligt övertygande det låter när den som berättar är ett jag.
Har man rätt att ta en annan människas liv? Nej, säger vi. Jo, av hjälpsamhet, säger Söderberg. Har man rätt att ta en människa ur en bok och sätta den i en annan? Det anser inte min doktor. Men litteratur lever av litteratur och personer ur Söderbergs böcker lever ibland upp på nytt. Här lever han själv i bokens marginal. Han behöver hjälp med det praktiska. Men varför blir han så rädd?
Han hade fått ett infall när han sneddade över Norrmalmstorg en novemberdag 1901. Men så här långt ville han kanske inte följa sin tanke."
Kerstin Ekman
Efter den stora essäboken Herrarna i skogen skriver Kerstin Ekman här vidare på de fortfarande giltiga frågorna i Söderbergs roman Doktor Glas. Och får samtidigt det förra sekelskiftets Stockholm, dess människor, stämningar, hus och gator att än en gång stiga fram ur skuggorna.
Utgåvor
Doktor Pontus Revinge hade från början en föraktad tjänst bland stadens prostituerade men när han mötte författaren Hjalmar Söderberg blev allt annorlunda. Han lärde sig att liv är handling. Men en handling finns det som inte går att upphäva. Kerstin Ekman skriver vidare på de fortfarande giltiga frågorna i Söderbergs roman Doktor Glas, och får samtidigt det förra sekelskiftets Stockholm, dess människor, stämningar, att än en gång stiga fram ur skuggorna.
Spänning och litterär historia av Ekman
Som en detektivroman tycker kollegan Ida Tjerning att doktor Pontus Revinges liv är. Andlöst spännande säger hans egen hustru. Sedan skrattar de som skator. Han måste hålla dem stången och pappren där alla hans hemligheter står är han tvungen att bränna. Han hade från början en föraktad tjänst bland stadens prostituerade men när han mötte författaren Hjalmar Söderberg blev allt annorlunda. Han lärde sig att liv är handling. Men en handling finns det som inte går att upphäva.
Kerstin Ekman skriver vidare på de fortfarande giltiga frågorna i Söderbergs roman Doktor Glas, och får samtidigt det förra sekelskiftets Stockholm, dess människor, stämningar, att än en gång stiga fram ur skuggorna.
Som en detektivroman tycker kollegan Ida Tjerning att doktor Pontus Revinges liv är. Andlöst spännande säger hans egen hustru. Sedan skrattar de som skator. Han måste hålla dem stången och pappren där alla hans hemligheter står är han tvungen att bränna.
Han hade från början en föraktad tjänst bland stadens prostituerade. Men när han mötte författaren Hjalmar Söderberg blev allt annorlunda. Han lärde sig att liv är handling. Men en handling finns det som inte går att upphäva.
Kerstin Ekman skriver vidare på de fortfarande giltiga frågorna i Söderbergs roman Doktor Glas, och får samtidigt det förra sekelskiftets Stockholm, dess människor, stämningar, hus och gator, att än en gång stiga fram ur skuggorna.
"...den mest uttrycksfulla prosan i nutida svensk litteratur." Expressen
- nu, då ljuslågan flämtar i draget och min skugga på den gröna tapeten fladdrar och skälver liksom lågan och vill få liv - nu tänker jag på Andersen och hans saga om skuggan, och det tycks mig att jag själv är skuggan som ville bli människa.
"I Hjalmar Söderbergs Doktor Glas läste jag om den livgiriga skuggan på väggen som tar mannens liv och börjar leva på egen hand. Ett ont liv. Man kan också ta en annan människas liv med kaliumcyanid. Som Tyko Glas gjorde. Hur kommer man därhän? Gör man det med Hjalmar Söderbergs hjälp eller är man redan förberedd av ett liv i smutsiga celluloidkragar, kärlekslöshet och ett vidrigt yrke.
Det finns ingen skuld, säger doktorn som är huvudperson i min bok. Jag är framtidens människa, säger han också. Han skriver det i sin dagbok. Så underligt övertygande det låter när den som berättar är ett jag.
Har man rätt att ta en annan människas liv? Nej, säger vi. Jo, av hjälpsamhet, säger Söderberg. Har man rätt att ta en människa ur en bok och sätta den i en annan? Det anser inte min doktor. Men litteratur lever av litteratur och personer ur Söderbergs böcker lever ibland upp på nytt. Här lever han själv i bokens marginal. Han behöver hjälp med det praktiska. Men varför blir han så rädd?
Han hade fått ett infall när han sneddade över Norrmalmstorg en novemberdag 1901. Men så här långt ville han kanske inte följa sin tanke."
Kerstin Ekman
Efter den stora essäboken Herrarna i skogen skriver Kerstin Ekman här vidare på de fortfarande giltiga frågorna i Söderbergs roman Doktor Glas. Och får samtidigt det förra sekelskiftets Stockholm, dess människor, stämningar, hus och gator att än en gång stiga fram ur skuggorna.
"Mästerligt om liv och död i skuggan av Doktor Glas." Nerikes Allehanda
"...den mest uttrycksfulla prosan i nutida svensk litteratur. /.../utan konkurrens den bästa svenska roman jag läst i år. " Expressen
"De stilitiskt lysande avsnitten är många i Kerstin Ekmans nya roman Mordets praktik./.../ Boken håller samma höga nivå som hennes stora norrlandsromaner." UNT
- nu, då ljuslågan flämtar i draget och min skugga på den gröna tapeten fladdrar och skälver liksom lågan och vill få liv - nu tänker jag på Andersen och hans saga om skuggan, och det tycks mig att jag själv är skuggan som ville bli människa.
"I Hjalmar Söderbergs Doktor Glas läste jag om den livgiriga skuggan på väggen som tar mannens liv och börjar leva på egen hand. Ett ont liv. Man kan också ta en annan människas liv med kaliumcyanid. Som Tyko Glas gjorde. Hur kommer man därhän? Gör man det med Hjalmar Söderbergs hjälp eller är man redan förberedd av ett liv i smutsiga celluloidkragar, kärlekslöshet och ett vidrigt yrke.
Det finns ingen skuld, säger doktorn som är huvudperson i min bok. Jag är framtidens människa, säger han också. Han skriver det i sin dagbok. Så underligt övertygande det låter när den som berättar är ett jag.
Har man rätt att ta en annan människas liv? Nej, säger vi. Jo, av hjälpsamhet, säger Söderberg. Har man rätt att ta en människa ur en bok och sätta den i en annan? Det anser inte min doktor. Men litteratur lever av litteratur och personer ur Söderbergs böcker lever ibland upp på nytt. Här lever han själv i bokens marginal. Han behöver hjälp med det praktiska. Men varför blir han så rädd?
Han hade fått ett infall när han sneddade över Norrmalmstorg en novemberdag 1901. Men så här långt ville han kanske inte följa sin tanke."
Kerstin Ekman
Efter den stora essäboken Herrarna i skogen skriver Kerstin Ekman här vidare på de fortfarande giltiga frågorna i Söderbergs roman Doktor Glas. Och får samtidigt det förra sekelskiftets Stockholm, dess människor, stämningar, hus och gator att än en gång stiga fram ur skuggorna.
Bok: 13673
Anmäl textfel