LitteraturMagazinets recension av Pi och Powerbollarna : Vinterracet, Karolina Kjellberg
Pi och Sally bygger en isracer
”Pi och Powerbollarna. Vinterracet” är en bilderbok där läsare/åhörare får vara med när Pi och hens kompis Sally ska vara med i ett vinterrace. Den första utmaningen blir att bygga ihop en isracer – och hur gör en egentligen det?
”Pi och Powerbollarna. Vinterracet” är en del av ett projekt som skapades år 2014 med syfte att väcka och stimulera barns intresse för naturvetenskap. I den här bilderboken lär sig Pi och Sally om några råämnen och hur de kan användas till olika saker med hjälp av Mia Material som bor i en av Pis Powerbollar. Mia Material får i det här sammanhanget agera som en ställföreträdande vuxen, med krafter som påminner om en superhjältes. Mia hjälper och förklarar för Pi och läsare/åhörare om material och hur en kan sätta ihop dem.
Den här boken kan diskuteras utifrån tre olika perspektiv. Dels finns en skönlitterär aspekt med vinterrace och kamratskap, det finns också ett pedagogiskt syfte och slutligen finns de färgglada illustrationerna och deras utformning av ta i beaktande. Vad som emellertid kan vara mest intressant att fokusera på, är hur de här tre olika aspekterna jobbar tillsammans och hur resultatet blir. Resultatet blir, tycker jag, en god tanke men med ett lite slarvigt utförande.
Själva handlingen i boken har sin utgångspunkt i vinterracet som Pi och Sally ska delta i, och i denna handling vävs också de didaktiska inslagen in på ett sätt som nog kan väcka nyfikenhet hos barn om att själva få undersöka (i det här fallet) material. Men där finns också en handling som pågår mellan bokens första och sista uppslag, en handling som inte har utvecklats något under tiden som vinterracet har pågått. Kanske är det författarnas sätt att knyta ihop säcken, men läsaren/åhöraren lämnas lite hängande i gränslandet mellan avslut och fortsättning. Just den hängande känslan återkommer lite grann även i själva huvudhandlingen som ger sken av att gå in på ett visst spår men sedan tvärt byter riktning – lite som att en förklarande eller beskrivande rad här och var har fallit bort i trycket.
Bakom boken står Karolina Kjellberg och Pauline Reuss och den riktar sig till barn mellan tre och sju år, vilket i sig är en intressant åldersuppdelning eftersom det kan skilja mycket mellan en treåring och en sjuåring. Emellertid kommer här bokens tre aspekter som lyftes i början väl till pass i detta avseende, då en läsaren kan anpassa sitt fokus och sin läsning på ett sätt som passar åhöraren. Boken har således potential till att växa i olika riktningar, vilket är en kul egenskap.
Mottagen: 14 mars 2019
Anmäl textfel