LitteraturMagazinets recension av Simbassängen, Ji Hyeon Lee
En talande bok utan ord
”Simbassängen” är en textlös bilderbok, som genom sina illustrationer förmedlar en berättelse på ett sätt som hade gjort text överflödig. Istället för att vara en läsare, eller en lyssnare, så blir en snarare en deltagare där en själv får skapa sig en uppfattning om bokens berättelse och budskap.
Boken börjar med en ganska liten simbassäng, som i sin rektangulära form inte ser så mycket ut för världen. Den blir snabbt överfull av plaskande badgäster, vilket gör att bokens huvudkaraktär – ett barn med badmössa, simglasögon och blåa badbyxor - tvekar innan den dyker ner i bassängen. Väl i vattnet, under ytan, öppnar sig en helt ny värld som huvudkaraktären utforskar med en annan badgäst, som också är ett barn med badmössa, simglasögon men med en röd baddräkt.
Eftersom berättelsen saknar faktiska ord, och bara förs fram genom illustrationerna, skapas det per automatik en mängd olika sätt att berätta fram bokens handling. Barnet kan likväl sitta själv och bläddra i boken och därigenom bilda sin egna uppfattning om vad boken handlar om, som att få den berättad av någon annan. Det finns också en möjlighet att vända på de vanliga högläsningsrollerna där barnet är lyssnaren och den äldre är berättaren, och istället låta barnet berätta för den äldre personen vad den tänker utspelar sig. Dessa interaktiva möjligheter kan naturligtvis även utövas på böcker med text, men i ”Simbassängen” blir det snarare ett faktiskt krav än en valbar möjlighet att hitta nya sätt att berätta om vad som utspelar sig på sidorna.
Boken är relativt stor i sitt fysiska format, vilket känns relevant för bokens illustrativa innehåll – bokens fokus ligger delvis i det faktum att det under ytan i simbassängen finns ett enormt djup, som inte kapslas in av sidornas fysiska kanter, utan fortsätter utanför dessa. Färgskalan går i en lugn, mjuk ton vilket klingar samstämmigt med den lugna tonen som den illustrativa berättelsen förmedlas genom.
”Simbassängen” är illustratören JiHyeon Lees debutbok, och publicerades första gången år 2013. Först i år, år 2016, publiceras boken och jag kan inte annat än undra: Vad är det som har tagit så lång tid?
Mottagen: 21 oktober 2016
Anmäl textfel