Våra experter hjälper dig eftersöka "Sälja krig som margarin" - utan extra kostnad
Glansholms Antikvariat har många tusentals böcker på lager - och över 10 miljoner böcker hos våra underleverantörer. Vi har en unik service till dig - efterlys boken och våra experter eftersöker den åt dig och återkommer inom några dagar.
Vad kommer boken att kosta? Normalpriserna för efterlysta böcker ligger mellan 120 kr och 380 kr beroende på utgåva, skick, tillgång, etc. Vi kan inte lämna ett pris förrän vi bedömt det enskilda exet. Har vi boken inne kan det ibland bli billigare och rariteter har ofta ett högre värde, att en bok är kostsam hindrar oss inte från att eftersöka och reservera den för våra kunder.
Är en efterlysning bindande? Nej, naturligtvis får du se bild, pris och skickbedömning innan du bestämmer dig. Men en efterlysning innebär ofta att vi låter ta in boken på lager och vi är därför naturligtvis tacksamma om du är seriöst intresserad och återkommer när vi kontaktar dig via epost.
Vänligen gör en efterlysning per bok! Varje bok behöver ett eget referensnummer för att vi ska kunna hantera efterlysningen.
Vi behandlar inte efterlysningar av ordinarie kurslitteratur.
Sälja krig som margarin
Av Jan Myrdal
Bok- presentation: |
Sälja krig som margarin |
Författar- presentation: |
Jan Myrdal |
Krigskonst
I slutet av 1800-talet sprakade de franska husväggarna av färg och
texter som sålde öl, cyklar, tvättmedel, kakao och teaterbiljetter.
Reklamaffischen var det moderna sättet att sälja en vara.
I både Tyskland och Frankrike användes affischer för att vinna
opinionen för det stora kriget. Affischens budskap nådde de breda
folklagren.
I Frankrike engagerades de främsta affischkonstnärerna
uppgiften var att sälja krig som man sålde margarin.
När Hitler i Mein Kampf sökte förklaringar till det tyska nederlaget i
kriget pekade han särskilt på den franska affischkonsten som han fann
överlägsen den tyska. Den erfarenheten ledde till att de tyska nazisterna
utvecklade sin egen propaganda och affischkonst inför nästa stora krig.
Jan Myrdal har under många har samlat affischer från denna period i
Europas historia.
Han presenterar sin samling i en utställning på Kungliga biblioteket
i höst. I boken Sälja krig som margarin visar Jan Myrdal sina affischer och
berättar historien bakom dem, om konstnärerna och hur medvetet de
arbetade för att komponera bilder som övertygade. Han beskriver vilken
betydelse politiker och generaler tillmätte den politiska affischen som
budbärare och propagandaverktyg som ett medel att vinna kriget.
Utgåvor
Bok: 141827
Anmäl textfel