Söker du efter "Vägen till Jerusalem / Lättläst" av Jan Guillou? Du kan sluta leta. Våra experter i antikvariat hjälper dig eftersöka boken - utan extra kostnad - och den levereras direkt hem i brevlådan.
Vägen till Jerusalem / Lättläst
Av Jan Guillou

Bok- presentation: |
Vägen till Jerusalem / Lättläst |
Författar- presentation: |
Jan Guillou |
![]() |
År 1150 föds Arn Magnusson på Arnäs gård vid Vänerns strand nära Skara. Hans föräldrar är av fint folk, båda är släkt med kungar. Arns mor dör och Arn får flytta till munkarna på Varnhems kloster. De uppfostrar honom, han får läsa böcker och lära sig mer om sin tro. Broder Guilbert de Beaune lär honom även att skjuta med pil och båge och fäktas med svärd. Snabbt blir Arn en skicklig och orädd man som ingen kan klaga på. Munkarna förstår att Arn inte passar som broder i ett kloster utan är mer lämpad att bli en Guds krigare. Men Arn vet inget om vad munkarna vill att han ska bli.
Sexton år gammal återvänder han till gården där han föddes, där olika stormän strider om kungakronan i Sverige. Nu möter Arn också kvinnor och känner lust till dem. Han blir kär i två samtidigt, problemet är att de är systrar. Enligt Västgötalagen är det ett brott som kräver lagens strängaste straff. Arn döms för sin kärleks skull att sona sitt brott med att bli tempelriddare i det Heliga landet. Han drar ut i korståget för att kämpa för tron på Kristus mot de "otrogna" muslimerna. Han drar ut på Vägen till Jerusalem.
Utgåvor
Arn - Vägen till Jerusalem är Jan Guillous storslagna berättelse om pojken som växer upp hos munkar och fostras till att bli Kristi krigare. Efter att ha brutit mot lagen får Arn straffet att bli tempelriddare i det Heliga landet. Här återberättad till lättläst av Johan Werkmäster.
Bok: 130423
Anmäl textfel
Jan Guillou
Han inledde sin författarkarriär 1971 med "Om kriget kommer". Innan dess hade han jobbat som journalist, först på på Folket i Bild/Kulturfront. Han senaste roman "Brobyggarna" kom i september 2011.