LitteraturMagazinets recension av Det röda arvet, Henrik Berggren
Historisk thriller tar avstamp i spanska inbördeskriget
”Det röda arvet” är en roman som inleds lite tvekande, men som växer allt mer ju längre man läser.
Historikern Henrik Berggren gav för ett par år sedan ut en kritikerrosad biografi över Olof Palme; ”Underbara dagar framför oss”. Nu har han debuterat som skönlitterär författare med en thriller i historisk tid och miljö.
Boken tar avstamp i det spanska inbördeskriget för att utveckla en spänningsberättelse i mer modern tid. Framför allt är de frivilliga från Sverige och andra länder som anslöt sig till republikanerna i kampen mot Franco som står i centrum. Tre män från Sverige, Irland respektive USA upplever fruktansvärda saker under kriget, men de gör sig eventuellt också skyldiga till hemska brott själva. Alla tre blir framgångsrika personer under lång tid bevaras deras hemlighet.
Den ofrivillige hjälten heter Thomas Thorild och är liksom författaren historiker. I arbetet med att skriva om politikern Erik Johanssons liv snubblar han över arkivhandlingar angående händelserna under kriget. Johansson var en av de tre männen. Samtidigt söks han upp av journalisten Moira Byrne från Irland som söker efter brev från Seamus O´Hara, Johanssons vän i Spanien.
Det finns starka krafter som vill göra allt för att hemligheten inte ska avslöjas och huvudpersonens gråa liv bland arkivhyllorna byts nu mot en actionfylld katt-och-råtta-lek. Naturligtvis blir han också förälskad i den vackra och spännande Moira.
Till en början känns karaktärerna väldigt stereotypa när pojke möter flicka och båda tappar konceptet. Som tur är utvecklas de under berättelsens gång och blir något mer intressanta.
Förutom att det finns händelser i det förflutna som många vill hindra att de avslöjas, så blir det förvecklingar av mer personlig art mellan Thomas och Moira. Historiens hemligheter blandas med familjeintriger och kärlekstrassel. Parallellt berättas förloppet under 1930-talet och det skildras trovärdigt av historiker Berggren. I början räddas boken av att avsnitten om spanska inbördeskriget är så intressanta, då den modernare thrillern som utspelas känns halvdan.
Så småningom får läsaren följa med till Norge, Irland och Spanien och författaren verkar ha blivit mer bekväm med hur Thomas och Moiras äventyr ska berättas. Spänningen stiger och när huvudpersonerna hinner ikapp 1930-talet så har linjerna från dåtid och nutid strålat samman.
Flera av karaktärerna får ta svåra moraliska beslut och det är ett viktigt tema i boken. Vilket ansvar får den som blir medveten om allvarliga händelser att berätta för andra, även om det kan utgöra stor uppoffring för en själv? Romanen blir också en övning i tillit. Thomas får hela tiden besluta sig för vem han kan tro på och vem som agerar med dolda motiv.
Titeln på boken hänvisar till den föreställning som fanns i det fascistiska Spanien om att kommunismen fanns nedärvt hos motståndarna. Under bokmässan i Göteborg pratade Berggren om sin bok och tog då upp hur inbördeskriget fortfarande påverkar det splittrade landet. Han menade att det hade varit svårt att skriva boken som spanjor då det inte finns en utan flera berättelser om vad som egentligen hände under inbördeskriget.
Mottagen: 5 oktober 2014
Anmäl textfel