Våra experter hjälper dig eftersöka "1900-2002 : svensk form - internationell design" - utan extra kostnad
Glansholms Antikvariat har många tusentals böcker på lager - och över 10 miljoner böcker hos våra underleverantörer. Vi har en unik service till dig - efterlys boken och våra experter eftersöker den åt dig och återkommer inom några dagar.
Vad kommer boken att kosta? Normalpriserna för efterlysta böcker ligger mellan 120 kr och 380 kr beroende på utgåva, skick, tillgång, etc. Vi kan inte lämna ett pris förrän vi bedömt det enskilda exet. Har vi boken inne kan det ibland bli billigare och rariteter har ofta ett högre värde, att en bok är kostsam hindrar oss inte från att eftersöka och reservera den för våra kunder.
Är en efterlysning bindande? Nej, naturligtvis får du se bild, pris och skickbedömning innan du bestämmer dig. Men en efterlysning innebär ofta att vi låter ta in boken på lager och vi är därför naturligtvis tacksamma om du är seriöst intresserad och återkommer när vi kontaktar dig via epost.
Vänligen gör en efterlysning per bok! Varje bok behöver ett eget referensnummer för att vi ska kunna hantera efterlysningen.
Vi behandlar inte efterlysningar av ordinarie kurslitteratur.
1900-2002 : svensk form - internationell design
Av Hedvig Hedqvist
Bok- presentation: |
1900-2002 : svensk form - internationell design |
Författar- presentation: |
Hedvig Hedqvist |
Hedvig Hedqvist, en av våra främsta designskribenter, skriver svensk designhistoria i ett internationellt perspektiv. På ett personligt och åskådligt sätt belyser hon varje årtionde under 1900-talet.
Man mår bättre, blir vänligare och gladare, i fall man i sitt hem möter vackra former och färger på de ting, med vilka man omgiver sig. Så skriver Ellen Key 1904 i boken Skönhet för alla. Ellen Keys tankar om skönhet i hemmen leder i början av förra seklet fram till en strävan efter vackrare vardagsvara och i slutet av seklet blir det IKEA:s affärsidé. Via förmedlingsbyråer knyts konstnärer till industrin och svensk glaskonst inleder sin storhetstid. Till Liljevalchs Hemutställning 1917 engageras unga arkitekter och formgivare och drar stor publik.
Swedish grace blir ett begrepp efter att svensk arkitektur och formgivning slagit igenom i Paris och New York på 1920-talet. Funktionalismens rationella bostadsideal får sitt genombrott i Tyskland och influerar även programmet för Stockholmsutställningen 1930. Bauhausskolans förkärlek för glas, stål och betong åtföljs sedan av mjukare linjer och ljust trä.
Under 1940-talet, i skuggan av kriget, lanseras Stringhyllan, och i Småland startar det lilla handelsföretaget IKEA. Hälsingborgsutställningen, H55, blir en solig designfest 1950-talets stora händelse. Organiska, skulpturala former och interiörer med långa raka linjer är tidstypiskt.
Byggboom på 1960-talet. Moderniseringen sveper fram; gamla hus rivs för att ge plats åt varuhus och parkeringsplatser. Familjeekonomin tillåter tv, tvättmaskin och bil. 1970-talet är gröna vågens decennium; furumöbler, rutiga och randiga bomullstyger och drömmen om det lyckliga familjelivet på landet. Nu myntas även begreppet high tech som avser en rationell och saklig design för effektiva arbetsmiljöer, utan anspråk på att vara insmickrande.
Postmodernism och betongestetik under 1980-talet den gränsöverskridande kreativitetens årtionde. Design av känd designer blir köpargument för allt fler konsumenter. Design har blivit en maktfaktor att räkna med, säger den italienske Memphisarkitekten Ettore Sottsass.
1990-talet präglas av mer återhållsamma uttryck. Minimalism ersätter de yviga gesterna från 1980-talet. I Sverige lyfter vi fram arvet från 1700-talet.
Utgåvor
Hedvig Hedqvist, en av våra främsta designskribenter, skriver svensk designhistoria i ett internationellt perspektiv. Från vackrare vardagsvara till betongestetik. Idéer om form, funktion och skönhet utvecklas och förändras för varje tidsepok. Föremålen, möblerna, textilierna, glaskonsten, porslinet, byggnaderna allting bär på tecken som avslöjar intressanta saker om vår tid.
I tjugofem år har Hedvig Hedqvist skrivit om design i Svenska Dagbladet. På ett personligt och åskådligt sätt belyser hon varje årtionde under 1900-talet och lyfter fram de stora namnen samtidigt som hon redogör för betydelsefulla strömningar i tiden. Varje kapitel är rikligt illustrerat med vackra, delvis nytagna, fotografier
Hedvig Hedqvist, en av våra främsta designskribenter, skriver svensk designhistoria i ett internationellt perspektiv. På ett personligt och åskådligt sätt belyser hon varje årtionde under 1900-talet.
Man mår bättre, blir vänligare och gladare, i fall man i sitt hem möter vackra former och färger på de ting, med vilka man omgiver sig. Så skriver Ellen Key 1904 i boken Skönhet för alla. Ellen Keys tankar om skönhet i hemmen leder i början av förra seklet fram till en strävan efter vackrare vardagsvara och i slutet av seklet blir det IKEA:s affärsidé. Via förmedlingsbyråer knyts konstnärer till industrin och svensk glaskonst inleder sin storhetstid. Till Liljevalchs Hemutställning 1917 engageras unga arkitekter och formgivare och drar stor publik.
Swedish grace blir ett begrepp efter att svensk arkitektur och formgivning slagit igenom i Paris och New York på 1920-talet. Funktionalismens rationella bostadsideal får sitt genombrott i Tyskland och influerar även programmet för Stockholmsutställningen 1930. Bauhausskolans förkärlek för glas, stål och betong åtföljs sedan av mjukare linjer och ljust trä.
Under 1940-talet, i skuggan av kriget, lanseras Stringhyllan, och i Småland startar det lilla handelsföretaget IKEA. Hälsingborgsutställningen, H55, blir en solig designfest 1950-talets stora händelse. Organiska, skulpturala former och interiörer med långa raka linjer är tidstypiskt.
Byggboom på 1960-talet. Moderniseringen sveper fram; gamla hus rivs för att ge plats åt varuhus och parkeringsplatser. Familjeekonomin tillåter tv, tvättmaskin och bil. 1970-talet är gröna vågens decennium; furumöbler, rutiga och randiga bomullstyger och drömmen om det lyckliga familjelivet på landet. Nu myntas även begreppet high tech som avser en rationell och saklig design för effektiva arbetsmiljöer, utan anspråk på att vara insmickrande.
Postmodernism och betongestetik under 1980-talet den gränsöverskridande kreativitetens årtionde. Design av känd designer blir köpargument för allt fler konsumenter. Design har blivit en maktfaktor att räkna med, säger den italienske Memphisarkitekten Ettore Sottsass.
1990-talet präglas av mer återhållsamma uttryck. Minimalism ersätter de yviga gesterna från 1980-talet. I Sverige lyfter vi fram arvet från 1700-talet.
Bok: 23203
Anmäl textfel