
Våra experter hjälper dig eftersöka "Lärande och skolutveckling - Ledarskap för demokrati och meningsskapande" - utan extra kostnad
Glansholms Antikvariat har många tusentals böcker på lager - och över 10 miljoner böcker hos våra underleverantörer. Vi har en unik service till dig - efterlys boken och våra experter eftersöker den åt dig och återkommer inom några dagar.
Vad kommer boken att kosta? Normalpriserna för efterlysta böcker ligger mellan 120 kr och 380 kr beroende på utgåva, skick, tillgång, etc. Vi kan inte lämna ett pris förrän vi bedömt det enskilda exet. Har vi boken inne kan det ibland bli billigare och rariteter har ofta ett högre värde, att en bok är kostsam hindrar oss inte från att eftersöka och reservera den för våra kunder.
Är en efterlysning bindande? Nej, naturligtvis får du se bild, pris och skickbedömning innan du bestämmer dig. Men en efterlysning innebär ofta att vi låter ta in boken på lager och vi är därför naturligtvis tacksamma om du är seriöst intresserad och återkommer när vi kontaktar dig via epost.
Vänligen gör en efterlysning per bok! Varje bok behöver ett eget referensnummer för att vi ska kunna hantera efterlysningen.
Vi behandlar inte efterlysningar av ordinarie kurslitteratur.

Lärande och skolutveckling - Ledarskap för demokrati och meningsskapande
Av Gun-Britt Scherp, Hans-Åke Scherp

Bok- presentation: |
Lärande och skolutveckling - Ledarskap för demokrati och meningsskapande |
Författar- presentation: |
Gun-Britt Scherp |
![]() |
Utifrån ett centralistiskt perspektiv förlitar man sig på utvecklingskraften i mål, planer och utvärdering. Lärare och till stor del även skolledare ser skolutveckling som problembaserad där de egna vardagsproblemen utgör utgångspunkt för utvecklingsarbetet. Kvaliteten i verksamheten blir i hög grad beroende av kvaliteten i problemlösningsprocessen. En djupare förståelse av problemens natur ger bättre förutsättningar för att finna goda lösningar.
I rapporten redovisas resultaten från fem års forskning om skolutveckling och lärande samt betydelsen av ledning och styrning för kvaliteten i verksamheten. Resultaten visar bl.a. på en tyngdpunktsförskjutning i ledarskapet från att vara den som planerar och organiserar lärares görande till att vara den som leder skolans gemensamma lärande om undervisning och om barns lärande och utveckling. Det meningsskapande och medskapande ledarskapet hos skolledare och lärare är avgörande för såväl skolutveckling som elevers lärande och utveckling. Såväl lärare som skolledare anser att man behöver tillämpa mer av elevaktiva lärprocesser i skolan för att öka kvaliteten i elevernas lärande.
Resultaten och analysen bygger på en studie av femton skolor i åtta kommuner där såväl kvantitativa som kvalitativa metoder har använts. Underlaget för analysen består av lärar- och skolledarenkäter, intervjuer med förvaltningschefer, skolledare och lärare, observationer av arbetslags- och ledningsgruppsmöten samt lektionsobservationer.
Utgåvor
I rapporten redovisas resultaten från fem års forskning om skolutveckling och lärande, samt betydelsen av ledning och styrning för kvaliteten i verksamheten. Resultaten visar bl.a. på en tyngdpunktsförskjutning i ledarskapet från att vara den som planerar och organiserar lärares görande till att vara den som leder skolans gemensamma lärande om undervisning och om barns lärande och utveckling.
Bok: 130865
Anmäl textfel