LitteraturMagazinets recension av 3 x Aira, César Aira
En oförutsägbar berättare introduceras
Det är en ganska omtumlande upplevelse att läsa den argentinske författaren César Aira som i denna trippelroman introduceras för svenska läsare. Tre kortromaner har satts ihop i en bok med ovanlig formgivning som ger en föraning av vad som väntar.
Det är också ett smart grepp att presentera dessa tre berättelser på vardera dryga 100 sidor i en volym. På så vis presenteras bredden i Airas författarskap då berättelserna skiljer sig en hel del från varandra.
Det går att tolka in mycket i Airas texter om man har lite kunskaper om argentinsk politik, ekonomi och kultur. Men i första hand är det berättelser som inte liknar mycket annat, det är märkliga företeelser och absurda vändningar som man måste vara koncentrerad för att hänga med i. Som i den första romanen, ”Litteraturkonferensen”, där författarens alter ego vill använda en plötsligt upphittad skatt för att bekosta kloning den mexikanske författaren Carlos Fuentes i syfte att uppnå världsherravälde. Till hjälp har han bland annnat ett specialdesignat bi. Det är lika absurt som det låter, men samtidigt är det en fascinerande historia om en människas drömmar, mänsklighetens framstegsoptimism och om naturen (eller om det är tekniken) som slår tillbaka.
I ”En episod i den resande landskapsmålarens liv” visar Aira vilken stilist han är och uppvisar ett språk som ger liv åt både karaktärer och miljö. Den verklige målaren Ragundas placeras på Pampas där han letar efter ett dramatiskt motiv. För att nå sitt mål tvingas han göra stora offer och detta skildras på ett gripande sätt. Litterärt är detta den mest framstående av de tre berättelserna, där Aira ger den tyske målaren ett fiktivt öde i hans ganska kolonialt präglade äventyr.
I den argentinska lågkonjunkturen skärps levnadsförhållandena i Buenos Aires och i ”Nätterna i Flores” skildras en stadsdel där nästan allt är möjligt. Mopedisterna som kör ut hembeställd pizza får konkurrens av ett pensionärspar som bär ut de beställda pizzorna till fots. De trotsar både fysiska lagar, övernaturliga väsen och kriminaliteten i vissa kvarter för att utföra sina leveranser. Ett mord på en av de mopedburna ska utredas och deckargåtan placeras i en samhällskritisk saga.
César Aira visar hur litteraturen kan skapa alternativa synsätt på verkligheten och få läsaren att byta perspektiv. Därför är han en intressant ny bekantskap och förhoppningsvis följer fler verk på svenska efter denna introduktion.
Mottagen: 10 december 2012
Anmäl textfel