
Våra experter hjälper dig eftersöka "Nya tag i skolan" - utan extra kostnad
Glansholms Antikvariat har många tusentals böcker på lager - och över 10 miljoner böcker hos våra underleverantörer. Vi har en unik service till dig - efterlys boken och våra experter eftersöker den åt dig och återkommer inom några dagar.
Vad kommer boken att kosta? Normalpriserna för efterlysta böcker ligger mellan 120 kr och 380 kr beroende på utgåva, skick, tillgång, etc. Vi kan inte lämna ett pris förrän vi bedömt det enskilda exet. Har vi boken inne kan det ibland bli billigare och rariteter har ofta ett högre värde, att en bok är kostsam hindrar oss inte från att eftersöka och reservera den för våra kunder.
Är en efterlysning bindande? Nej, naturligtvis får du se bild, pris och skickbedömning innan du bestämmer dig. Men en efterlysning innebär ofta att vi låter ta in boken på lager och vi är därför naturligtvis tacksamma om du är seriöst intresserad och återkommer när vi kontaktar dig via epost.
Vänligen gör en efterlysning per bok! Varje bok behöver ett eget referensnummer för att vi ska kunna hantera efterlysningen.
Vi behandlar inte efterlysningar av ordinarie kurslitteratur.

Nya tag i skolan
Av Bengt Bratt
Bok- presentation: |
Nya tag i skolan |
Författar- presentation: |
Bengt Bratt |
![]() |
Författaren har länge varit verksam som lärare och lärarutbildare och har under årens lopp gett ut
en rad böcker och skrifter där han pläderar för
en karaftigt ökad användning av den verbala
kommunikationen som en effektiv väg till kunskap och personlig utveckling.
Bland dessa skrifter kan nämnas
Tala Leva Lära - om språk, kommunikation och arbetsformer i undervisningen (Liber 1977), Språkutveckling - vägen till kunskap (Studentlitteratur 1985) Språkvägen till NO (Studentlitteratur 1986), Rätt att tala (Förlaget Futurum 1991) samt Nya tag i skolan (Förlaget Futurum 1992).
I samtliga dessa skrifter hävdar han - och visar med pedagogiska modeller - vikten av att eleverna
kommunicerar aktivt kring det stoff de arbetar med både i syfte att utveckla språket och att
främja inlärningen och den personliga utvecklingen.
Han betonar särskilt kunskapens positiva betydelse för elevens personliga utveckling
och sociala frigörelse.
Nya tag i skolan handlar också om denna tvåvägs kunskapsinriktade pedagogik byggd på systematiskt genomförd språklig kommunikation i undervisningen. Författaren ser varje undervisningsämne eller intresseområde som en fruktbar grogrund för elevernas språkliga och sociala utveckling. Han ger också en rad exempel på lämpliga försöksmodeller som prövats i olika sammanhang och som kan vidareutvecklas av lärarna/läsarna i deras egen undervisning. En av dessa modeller gällde "Språkträning enligt elevers intresseprofil" och genomfördes under ett läsår i två åttondeklasser med deltagande av samtliga lärare i dessa klasser. Syftet var att se hur lärarna i de olika undervisningsämnena kunde aktivera eleverna språkligt (tala, läsa, skriva) i ämnen som
de var särskilt intresserade av. Tanken var att elever som kände sig hämmade av det traditionella "torrsimmet" i ämnet svenska skulle bli stimulerade av att få träna språkfärdighe-terna "funktionellt" i andra och i deras tycke mer stimulerande undervisningsämnen. (Jfr Bratt. B. Rapport nr 10 1976, FoD-skolan , Lärarhögskolan i Linköping). Den ämnesövergripande inriktningen
i denna pedagogik framhävs också i skrifter som
"Ämnesanknuten svenska. Ett studiematerial om begreppsinlärning och stoffanknuten språklig träning" (Fortbildningsavdelningen i Linköping. Dokumentationsserie SV. Nr 54, 1982) och "Språket, vår mentala tumme", (Nämnaren
nr 1 1983/84 - tillsammans med Jan Wyndhamn)
Också röst- och talvård får
berättigat stort utrymme i författrens böcker, så även i Nya tag i skolan. I det sammanhanget ger han också högläsning med parövningar och dramatiserande inslag stort utrymme. Se t.ex den s.k. "Impulsmetoden", första gången publicerad i Svenskläraren nr 3 1970.
Utgåvor
Kunskapsinhämtande och språkutveckling ses i denna bok som två sidor av samma pedagogiska mynt. Författaren betonar den muntliga och skriftliga kommunikationens genomgripande betydelse för kunskapsinhämtandet. Han ser elevens språkliga aktiviteter metodiskt rätt tillämpade inom varje undervisningsämne eller intresseområde som en naturlig och effektiv väg till inlärning samtidigt som ämnesanknuten kommunikation av detta slag också
på bästa sätt gynnar elevens språkutveckling.
Sammanfattningsvis gäller det alltså en "dubbelverkande" pedagogik som enligt författaren borde få kraftigt ökad tillämpning inom undervisningen i synnerhet i ungdomsskolan.
Också röst- och talvård får
berättigat stort utrymme i denna bok.
Bok: 165732
Anmäl textfel