Inferno - Häftad
Finns i lager,
352 kr
|
Bok- presentation: |
Inferno |
Författar- presentation: |
August Strindberg |
Utg.år: | 1897 |
Häftad
Finns i lager,
352 kr
|
Inferno
Självbiografisk bok som berättar om författarens personliga kris under hans vistelse i Österrike och Paris åren 1894-1895.
Stilen som boken är skriven på är mycket experimentell och anses vara banbrytande för dåtidens prosa.
Skrevs ursprungligen på franska och publicerades först på svenska 1897. Den är baserad på Strindbergs dagbok, ”Ockulta dagboken”.
Inferno
Av August Strindberg, Fabian Göranson
Bok- presentation: |
Inferno |
Författar- presentation: |
August Strindberg |
Utg.år: | 1897 |
Häftad
Finns i lager,
352 kr
|
Översättare: | Eugène Fahlstedt |
Uppläsare: | Staffan Vahlquist |
I romanen Inferno, som Strindberg skrev på franska 1897, skildrar han den psykiska och religiösa kris, som han genomgick huvudsakligen i Paris vid mitten av 1890-talet och som allt sedan dess kallats Inferno-krisen. Strindberg betraktade själv boken som en vändpunkt i sitt liv och sitt författarskap. Romanen har med tiden blivit ett av hans internationellt mest kända verk.
I Samlade Verk återges Strindbergs originaltext på franska och en reviderad version av den svenska översättningen från 1897.
Utgåvor
Året är 1896 och August Strindberg har just lagt pennan på hyllan, för att istället försöka framställa guld genom alkemiska experiment. Men ju fler experiment som misslyckas, desto mer övertygad blir han om att en osynlig hand styr hans liv, och steg för steg går han vilse i en labyrint av svart magi, hemliga tecken och paranoida vanföreställningar.
Inferno är en av August Strindbergs mest svårtillgängliga och mystiska verk. I Fabian Göransons seriebearbetning lyfts denna märkliga berättelse fram med humor, intensivt berättande och kraftfulla illustrationer. En sjudande sekelskiftsvärld öppnas upp för läsaren, fylld av konstnärsbohemer,religiösa grubblerier och en helt ny bild av nationalskalden August.
Fabian Göranson är född 1978 och bosatt i Stockholm.
Hans serier har publicerats i bl.a. Aftonbladet, Ordfront magasin och Arbetaren. 2006 debuterade han med den kritikerrosande serieboken
Gaskriget.
I dagens nyheter skrev Stefan Helgesson:
Inte sedan Joakim Pirinen och Max Andersson har en debuterande svensk serietecknare framträtt med en sådan auktoritet...Det är postkolonial ironi på hög nivå, och samtidigt mer än ironi, kalla det poesi.
Året är 1896 och August Strindberg har just lagt pennan på hyllan, för att istället försöka framställa guld genom alkemiska experiment. Men ju fler experiment som misslyckas, desto mer övertygad blir han om att en osynlig hand styr hans liv, och steg för steg går han vilse i en labyrint av svart magi, hemliga tecken och paranoida vanföreställningar.
Inferno är en av August Strindbergs mest svårtillgängliga och mystiska verk. I Fabian Göransons seriebearbetning lyfts denna märkliga berättelse fram med humor, intensivt berättande och kraftfulla illustrationer. En sjudande sekelskiftsvärld öppnas upp för läsaren, fylld av konstnärsbohemer, religiösa grubblerier och en helt ny bild av nationalskalden August.
Fabian Göranson är född 1978 och bosatt i Stockholm.
Hans serier har publicerats i bl.a. Aftonbladet, Ordfront magasin och Arbetaren. 2006 debuterade han med den kritikerrosande serieboken
Gaskriget.
I dagens nyheter skrev Stefan Helgesson:
Inte sedan Joakim Pirinen och Max Andersson har en debuterande svensk serietecknare framträtt med en sådan auktoritet...Det är postkolonial ironi på hög nivå, och samtidigt mer än ironi, kalla det poesi.
"Jag söker Gud, men finner djävulen."
Inferno - den ockulta dagboken - var frukten av en djup religiös och psykisk kris Strindberg genomgick mellan åren 1894-1896. Efter fem års tystnad kom Inferno ut 1897 och sålde slut på första upplagan direkt. Han skrev Inferno på franska för en publik med intresse för det ockulta. I kulturella kretsar var nyfikenheten på esoteriska vetenskaper utbrett och Strindbergs kemiska experiment möttes med stor respekt. Studiet av den svenske 1700-talsmystikern Emanuel Swedenborg fick Strindberg att se världen som en helvetesvandring redan på jorden. I Inferno får vi följa hur berättaren förbereder sig för att utföra ett alkemistiskt storverk, hur han frivilligt nedstiger i Helvetet, men uppfostras av tuktoandar och slutligen återvinner paradiset.
"Jag söker Gud, men finner djävulen."
Inferno - den ockulta dagboken - var frukten av en djup religiös och psykisk kris som Strindberg genomgick mellan åren 1894-1896. Efter fem års tystnad kom Inferno ut 1897 och sålde slut på första upplagan direkt. Han skrev Inferno på franska för en publik med intresse för det ockulta. I kulturella kretsar var nyfikenheten på esoteriska vetenskaper utbrett och Strindbergs kemiska experiment möttes med stor respekt. Studiet av den svenske 1700-talsmystikern Emanuel Swedenborg fick Strindberg att se världen som en helvetesvandring redan på jorden. I Inferno får vi följa hur berättaren förbereder sig för att utföra ett alkemistiskt storverk, hur han frivilligt nedstiger i Helvetet, men uppfostras av tuktoandar och slutligen återvinner paradiset.
Översättare: Frans Eugène Fahlstedt
0
E-BOKSVERSIONEN FÅR DU PÅ KÖPET, UTAN EXTRA KOSTNAD, VIA EN QR-KOD I BOKEN
August Strindberg (1849-1912) i Stockholm, var en svensk författare, dramatiker och bildkonstnär (målare) och räknas som en av Sveriges mest betydelsefulla författare. Internationellt är han främst känd som dramatiker. Under fyra decennier var Strindberg en dominerande gestalt i det litterära Sverige. Han var ständigt omdiskuterad och ofta involverad i personliga konflikter.
Inferno (1897) är Strindbergs självbiografiska magnum opus. Boken skildrar den psykiska kris som han genomgick i Paris och Österrike under åren 1894-96. Man säger att skillnaden mellan en dåre och ett geni är hårfin och Inferno visar detta med all önskvärd tydlighet. Det är omöjligt att värja sig från att dras in i porträtteringen av Strindbergs sköra psyke, en människa som balanserar på knivseggen mellan förstånd och vansinne. Med en kristallklar prosa skildrar Strindberg obeslöjat och detaljrikt de ocensurerade, irrationella tankegångar, rädslor och den misantropiska kvinnosyn som under denna period utgör hans paranoida grundvalar. Inferno är skrämmande och fängslande och det är Strindberg när han är som allra mest skoningslös.
Ingen svensk författare har blottlagt sin själ med mer brutal ärlighet än August Strindberg. Inferno utgör tillsammans med Tjänstekvinnans son (1886), En dåres försvarstal (1887), Klostret (1898) och Ensam (1903), Strindbergs självbiografiska verk. Tillsammams utgör de en enorm skildring av en människas liv som helt saknar motstycke i svensk litteratur. Strindberg skildrar tålmodigt vägen från barndomsårens fromhet, genom en period av ateism och uppror, till den dystra tron på en oförlåtande och bestraffande Gud.
”En annan sak! Ni sade nyligen att man söker: Ockultismens Zola. Där känner jag kallelsen. Men i stor hög ton. Ett poem på prosa: kallat Inferno. Samma tema som i Havsbandet. Individens undergång när han isolerar sig. Räddningen genom: arbetet utan ära eller guld, plikten, familjen, följaktligen – kvinnan – modern och barnet! Resignationen genom upptäckten av vars och ens uppgift given av Försynen.”
Strindberg beskriver sina planerar för det som skulle bli Inferno i ett brev till Torsten Hedlund, augusti 1896.
Omslagsillustratör: Christopher Stenseth
Omslaget finns att köpa som poster i begränsad upplaga, signerad av illustratör. 42x59 cm, med högsta fotokvalitet på högblankt affischpapper. Pris 495 kronor inklusive porto: http://tgr.am/adel
Litteratur på väggen: http://www.youtube.com/watch?v=GN2puUbxSHo&feature=youtu.be
August Strindberg (1849-1912) i Stockholm, var en svensk författare, dramatiker och bildkonstnär (målare) och räknas som en av Sveriges mest betydelsefulla författare. Internationellt är han främst känd som dramatiker. Under fyra decennier var Strindberg en dominerande gestalt i det litterära Sverige. Han var ständigt omdiskuterad och ofta involverad i personliga konflikter.
Inferno (1897) är Strindbergs självbiografiska magnum opus. Boken skildrar den psykiska kris som han genomgick i Paris och Österrike under åren 1894-96. Man säger att skillnaden mellan en dåre och ett geni är hårfin och Inferno visar detta med all önskvärd tydlighet. Det är omöjligt att värja sig från att dras in i porträtteringen av Strindbergs sköra psyke, en människa som balanserar på knivseggen mellan förstånd och vansinne. Med en kristallklar prosa skildrar Strindberg obeslöjat och detaljrikt de ocensurerade, irrationella tankegångar, rädslor och den misantropiska kvinnosyn som under denna period utgör hans paranoida grundvalar. Inferno är skrämmande och fängslande och det är Strindberg när han är som allra mest skoningslös.
Ingen svensk författare har blottlagt sin själ med mer brutal ärlighet än August Strindberg. Inferno utgör tillsammans med Tjänstekvinnans son (1886), En dåres försvarstal (1887), Klostret (1898) och Ensam (1903), Strindbergs självbiografiska verk. Tillsammams utgör de en enorm skildring av en människas liv som helt saknar motstycke i svensk litteratur. Strindberg skildrar tålmodigt vägen från barndomsårens fromhet, genom en period av ateism och uppror, till den dystra tron på en oförlåtande och bestraffande Gud.
”En annan sak! Ni sade nyligen att man söker: Ockultismens Zola. Där känner jag kallelsen. Men i stor hög ton. Ett poem på prosa: kallat Inferno. Samma tema som i Havsbandet. Individens undergång när han isolerar sig. Räddningen genom: arbetet utan ära eller guld, plikten, familjen, följaktligen – kvinnan – modern och barnet! Resignationen genom upptäckten av vars och ens uppgift given av Försynen.”
Strindberg beskriver sina planerar för det som skulle bli Inferno i ett brev till Torsten Hedlund, augusti 1896.
Omslagsillustratör: Christopher Stenseth
Omslaget finns att köpa som poster i begränsad upplaga, signerad av illustratör. 42x59 cm, med högsta fotokvalitet på högblankt affischpapper. Pris 495 kronor inklusive porto: http://tgr.am/adel
Litteratur på väggen: http://www.youtube.com/watch?v=GN2puUbxSHo&feature=youtu.be
Inferno är en självbiografisk bok av August Strindberg, skriven 1897. Strindberg skildrar i Inferno sin psykiska kris under åren 1894–96, då han vistades i Paris och Österrike. Stilen är i hög grad experimentell och på många sätt banbrytande för den moderna prosan. Texten är skriven helt på franska, även om den – i översättning av Eugène Fahlstedt – kom att först publiceras på svenska, år 1897. Året därpå, 1898, gavs även Strindbergs franska originaltext ut i bokform. Boken är baserad på Strindbergs dagbok Ockulta dagboken.
Inferno är en storslagen, mytisk skildring av mänskligt lidande, ångest och förödmjukelse som följs av klarhet och försoning. I romanen, som är skriven i jagform, ser Strindberg sig själv som förföljd av olyckor och plåga ungefär som Biblens Job.
Bok: 155240
Anmäl textfel
August Strindberg
Han anses av många vara Sveriges viktigaste författare. Under sina verksamma år skrev han ett 60-tal dramer, tio romaner och tio novellsamlingar. Många av hans verk räknas som klassisker, till exempel "Röda rummet", "Hemsöborna", "Fröken Julie" och "Ett drömspel".
August Strindberg
Han anses av många vara Sveriges viktigaste författare. Under sina verksamma år skrev han ett 60-tal dramer, tio romaner och tio novellsamlingar. Många av hans verk räknas som klassisker, till exempel "Röda rummet", "Hemsöborna", "Fröken Julie" och "Ett drömspel".
Sveriges största sortiment av muminmuggar, och ytterligare hundratals muminprodukter. Till muminavdelningen
Alltid i Glansholms Antikvariat, fler än 2000 pocket, 8 kr/styck.
Visa listning
Alltid i Glansholms Antikvariat, fler än 2000 inbundna böcker, 19 kr/styck.
Visa listning