Våra experter hjälper dig eftersöka "Gränsglaset" - utan extra kostnad
Glansholms Antikvariat har många tusentals böcker på lager - och över 10 miljoner böcker hos våra underleverantörer. Vi har en unik service till dig - efterlys boken och våra experter eftersöker den åt dig och återkommer inom några dagar.
Vad kommer boken att kosta? Normalpriserna för efterlysta böcker ligger mellan 120 kr och 380 kr beroende på utgåva, skick, tillgång, etc. Vi kan inte lämna ett pris förrän vi bedömt det enskilda exet. Har vi boken inne kan det ibland bli billigare och rariteter har ofta ett högre värde, att en bok är kostsam hindrar oss inte från att eftersöka och reservera den för våra kunder.
Är en efterlysning bindande? Nej, naturligtvis får du se bild, pris och skickbedömning innan du bestämmer dig. Men en efterlysning innebär ofta att vi låter ta in boken på lager och vi är därför naturligtvis tacksamma om du är seriöst intresserad och återkommer när vi kontaktar dig via epost.
Vänligen gör en efterlysning per bok! Varje bok behöver ett eget referensnummer för att vi ska kunna hantera efterlysningen.
Vi behandlar inte efterlysningar av ordinarie kurslitteratur.
Gränsglaset
Av Anna Mattsson
Bok- presentation: |
Gränsglaset |
Författar- presentation: |
Anna Mattsson |
Jungfrun med oljiga nävar
Efter den djupt personliga romansviten om Alexandra återvänder Anna Mattsson i Gränsglaset till lyriken med en samling egensinnig dikter.
I fem avdelningar rullar ett både symboliskt och realistiskt drama upp. Dikten skriver sig som ett samtal mellan diktjaget och hennes alter ego Skräckflickan. Gränsglaset är en skör symbol och en stark barriär mellan människan och hennes undre hemliga jag, hennes obönhörliga längtan till frihet. Skräckflickan är den utstötta, vettskrämda, icke-anpassade, tilltufsade individen, samtidigt som hon är bärare av den utstöttas stolthet, vrede och absurda frihet. I all sin rädsla är det paradoxalt nog Skräckflickan som är den modiga. Är hon det modiga, sköra och evigt kämpande inom oss alla? Hon byter ständigt gestalt och går igen som någon vi känner ur sagorna: uppäten lyckligare än alla andra, skon av glas som hon inte vill ha/. Och hon bär den i patriarkatet misshandlades misstroddas stigma: hade hon kort kjol /
/ kallades hon fitta hora / fladderfitta i folkmun /
.
Anna Mattsson finner de hemliga gångarna under sagorna om Askungen, Törnrosa, Snövit, och hon gör det med ett språk som bland annat hämtar näring ur gamla ballader, där enkla ord och dunkla rytmiskt suggestiva formuleringar både döljer och förhöjer spänningen i ett grymt förlopp.
Gränsglaset förkroppsligar ett mänskligt, personligt, politiskt och kvinnligt uppror. Det som beskrivs är inte den fria värld dit diktjagets alter ego Skräckflickan längtar, utan kampen, våndan och vägen dit, och ut.
Gränsglaset är Anna Mattssons sjätte diktsamling. Hon har även skrivit de uppmärksammade självbiografiska romanerna Alexandras rum (1994), De ensammas hus (2004) och Vägar utan nåd (2006).
Under senare år har hon bott omväxlande i Sverige och Kambodja och har bland annat översatt Pippi Långstrump till khmer samt färöisk lyrik och prosa till svenska samt skrivit pjäser.
"Och nu har så Anna Mattsson till sist kastat loss och skrivit sin kärlekens höga visa. (...) Hennes nya diktsamling Gränsglaset är en intensiv diktsvit som kretsar kring "skräckflickan". Den är fylld av just den starka livsnärvaro som präglar allting som Anna Mattsson har skrivit. Och den har ett driv och en suggestionskraft som en häftig vind över stäppens gräs. Här finns inga stillsamma blomrabatter. Det är fullt ös från första sidan till den sista. (...) Det är varken mer eller mindre än en lyrisk varudeklaration." Tommy Olofsson, Svenska Dagbladet
"Anna Mattssons nya dikter sjunger, petar, skär. Rör sig i en obeveklig bana runt sitt sår. Strör salt i det, besvärjer det, vill tvinga det till transcendens." Hanna Nordenhök, Göteborgs-Posten
"Det är en stark text, säkerligen nödvändig att skriva och därför också nödvändig att läsa." Andreas Brunner, Sydsvenskan
Utgåvor
Rubrik: Jungfrun med oljiga nävar
Efter den djupt personliga romansviten som om Alexandra återvänder Anna Mattsson till lyriken med en samling egensinniga dikter där röster skär in i och överlappar varandra.
I fem avdelningar rullar ett både symboliskt och realistiskt drama upp sig och Anna Mattsson finner de hemliga gångarna under sagorna om Askungen, Törnrosa och Snövit.
Gränsglaset förkroppsligar ett mänskligt, personligt, politiskt och kvinnligt uppror. Det som beskrivs är inte den fria värld dit diktjagets alter ego Skräckflickan längtar, utan kampen, våndan och vägen dit, och ut.
Jungfrun med oljiga nävar
Efter den djupt personliga romansviten om Alexandra återvänder Anna Mattsson i Gränsglaset till lyriken med en samling egensinnig dikter.
I fem avdelningar rullar ett både symboliskt och realistiskt drama upp. Dikten skriver sig som ett samtal mellan diktjaget och hennes alter ego Skräckflickan. Gränsglaset är en skör symbol och en stark barriär mellan människan och hennes undre hemliga jag, hennes obönhörliga längtan till frihet. Skräckflickan är den utstötta, vettskrämda, icke-anpassade, tilltufsade individen, samtidigt som hon är bärare av den utstöttas stolthet, vrede och absurda frihet. I all sin rädsla är det paradoxalt nog Skräckflickan som är den modiga. Är hon det modiga, sköra och evigt kämpande inom oss alla? Hon byter ständigt gestalt och går igen som någon vi känner ur sagorna: uppäten lyckligare än alla andra, skon av glas som hon inte vill ha/. Och hon bär den i patriarkatet misshandlades misstroddas stigma: hade hon kort kjol / / kallades hon fitta hora / fladderfitta i folkmun / .
Anna Mattsson finner de hemliga gångarna under sagorna om Askungen, Törnrosa, Snövit, och hon gör det med ett språk som bland annat hämtar näring ur gamla ballader, där enkla ord och dunkla rytmiskt suggestiva formuleringar både döljer och förhöjer spänningen i ett grymt förlopp.
Gränsglaset förkroppsligar ett mänskligt, personligt, politiskt och kvinnligt uppror. Det som beskrivs är inte den fria värld dit diktjagets alter ego Skräckflickan längtar, utan kampen, våndan och vägen dit, och ut.
Gränsglaset är Anna Mattssons sjätte diktsamling. Hon har även skrivit de uppmärksammade självbiografiska romanerna Alexandras rum (1994), De ensammas hus (2004) och Vägar utan nåd (2006).
Under senare år har hon bott omväxlande i Sverige och Kambodja och har bland annat översatt Pippi Långstrump till khmer samt färöisk lyrik och prosa till svenska samt skrivit pjäser.
"Och nu har så Anna Mattsson till sist kastat loss och skrivit sin kärlekens höga visa. (...) Hennes nya diktsamling Gränsglaset är en intensiv diktsvit som kretsar kring "skräckflickan". Den är fylld av just den starka livsnärvaro som präglar allting som Anna Mattsson har skrivit. Och den har ett driv och en suggestionskraft som en häftig vind över stäppens gräs. Här finns inga stillsamma blomrabatter. Det är fullt ös från första sidan till den sista. (...) Det är varken mer eller mindre än en lyrisk varudeklaration." Tommy Olofsson, Svenska Dagbladet
"Anna Mattssons nya dikter sjunger, petar, skär. Rör sig i en obeveklig bana runt sitt sår. Strör salt i det, besvärjer det, vill tvinga det till transcendens." Hanna Nordenhök, Göteborgs-Posten
"Det är en stark text, säkerligen nödvändig att skriva och därför också nödvändig att läsa." Andreas Brunner, Sydsvenskan
Bok: 15628
Anmäl textfel