
Våra experter hjälper dig eftersöka "Poesins negativitet En studie i Karl Vennbergs kritik och lyrik" - utan extra kostnad
Glansholms Antikvariat har många tusentals böcker på lager - och över 10 miljoner böcker hos våra underleverantörer. Vi har en unik service till dig - efterlys boken och våra experter eftersöker den åt dig och återkommer inom några dagar.
Vad kommer boken att kosta? Normalpriserna för efterlysta böcker ligger mellan 120 kr och 380 kr beroende på utgåva, skick, tillgång, etc. Vi kan inte lämna ett pris förrän vi bedömt det enskilda exet. Har vi boken inne kan det ibland bli billigare och rariteter har ofta ett högre värde, att en bok är kostsam hindrar oss inte från att eftersöka och reservera den för våra kunder.
Är en efterlysning bindande? Nej, naturligtvis får du se bild, pris och skickbedömning innan du bestämmer dig. Men en efterlysning innebär ofta att vi låter ta in boken på lager och vi är därför naturligtvis tacksamma om du är seriöst intresserad och återkommer när vi kontaktar dig via epost.
Vänligen gör en efterlysning per bok! Varje bok behöver ett eget referensnummer för att vi ska kunna hantera efterlysningen.
Vi behandlar inte efterlysningar av ordinarie kurslitteratur.

Poesins negativitet En studie i Karl Vennbergs kritik och lyrik
Av Anders Johansson

Bok- presentation: |
Poesins negativitet En studie i Karl Vennbergs kritik och lyrik |
Författar- presentation: |
Anders Johansson |
![]() |
Utgåvor
The aim of this dissertation is to investigate the theoretical views underlying Karl Vennberg's literary criticism, and then to use these views as a starting point for a study of his poetry. Thus, the book is largely divided into two parts. The first deals with Vennberg's reviews and essays, the second with his poetry.
As a critic and a modernist poet, Vennberg defends the autonomy of literature, but not from the organicist or aestheticising viewpoint common to post-romantic poetics. Instead, he brings to the fore another part of the heritage from romantic literary theory: the view of literature as ironic, critical and endlessly open. In his concept of irony as an endlessly ambiguous negativity, we encounter an understanding of literature that permeates all of his work. Poetry is, thus, defined by him as a freedom in relation to everything decided - a critical, destructive force that questions ingrained ideas, concepts and ideologies in the name of nothing more than negation.
This theoretical stand also characterises Vennberg's relation to mysticism. He obviously feels affiliated to it's negative, critical side, it's via negativa, but does not accept the dialectics through which it reappropriates negativity into religious belief.
The final part of the dissertation consists of close readings of specific poems, brought into relief by the theoretical context found in Vennberg's critical writings.
Bok: 91376
Anmäl textfel