
Våra experter hjälper dig eftersöka "Visuell retorik - Bilden i reklam, nyheter och livsstilsmedia" - utan extra kostnad
Glansholms Antikvariat har många tusentals böcker på lager - och över 10 miljoner böcker hos våra underleverantörer. Vi har en unik service till dig - efterlys boken och våra experter eftersöker den åt dig och återkommer inom några dagar.
Vad kommer boken att kosta? Normalpriserna för efterlysta böcker ligger mellan 120 kr och 380 kr beroende på utgåva, skick, tillgång, etc. Vi kan inte lämna ett pris förrän vi bedömt det enskilda exet. Har vi boken inne kan det ibland bli billigare och rariteter har ofta ett högre värde, att en bok är kostsam hindrar oss inte från att eftersöka och reservera den för våra kunder.
Är en efterlysning bindande? Nej, naturligtvis får du se bild, pris och skickbedömning innan du bestämmer dig. Men en efterlysning innebär ofta att vi låter ta in boken på lager och vi är därför naturligtvis tacksamma om du är seriöst intresserad och återkommer när vi kontaktar dig via epost.
Vänligen gör en efterlysning per bok! Varje bok behöver ett eget referensnummer för att vi ska kunna hantera efterlysningen.
Vi behandlar inte efterlysningar av ordinarie kurslitteratur.

Visuell retorik - Bilden i reklam, nyheter och livsstilsmedia
Av Anders Carlsson, Thomas Koppfeldt

Bok- presentation: |
Visuell retorik - Bilden i reklam, nyheter och livsstilsmedia |
Författar- presentation: |
Anders Carlsson |
![]() |
Att förstå hur bilder kommunicerar och samverkar med text, tal, ljud och grafisk design ger nycklar till att läsa och tolka språk, tilltal och uttryckssätt i media.
Läs mer
Den här boken bygger på den tidigare Bild och retorik i media av samma författare. I Visuell retorik får vi se hur visuella uttrycksmedel kan användas för att skapa identiteter och relationer. Den inspirerar och ger verktyg för att arbeta kreativt med nyhetsbilder, reklam, tv-underhållning och genusfrågor. Boken består av tre delar:
Bildanalys, bildspråk och visuella verktyg
Att tolka och läsa bilder i nyhetsrapportering, reklam och visuella media.
Medieretorik
Reklamens och journalistikens stilgrepp i ljuset av den klassiska och visuella retoriken. En modell för tv-analys presenteras med exempel från SVTs Melodifestivalfinal.
Förebilder, rolltagande och identitetsmarkörer
Hur reklam, tv och tidskrifter lanserar förebilder för livsstilar och könsroller. Om identitetsskapandets visuella markörer.
Visuell retorik riktar sig till Samhällsvetenskapsprogrammet och Medieprogrammet, i ämnen som svenska, mediekommunikation, mediekunskap, marknadsföring, fotografisk bild, samhällskunskap och estetisk verksamhet, liksom i ämnesintegrerade projekt kring medier, reklam och samhällsdebatter. Bokens modeller för analys och diskussion lämpar sig även för lärarutbildningar och på kurser i kommunikation och visuella medier på högskolan.
Om författarna
Anders Carlsson är lärare och journalist och undervisar i bildretorik och mediekommunikation på gymnasiet och högskolan.
Thomas Koppfeldt är professor i mediepedagogik på Dramatiska institutet och lektor i bild och visuell kultur på lärarutbildningen vid Konstfack.
Utgåvor
Att förstå hur bilder kommunicerar och samverkar med text, tal, ljud och grafisk design ger nycklar till att läsa och tolka språk, tilltal och uttryckssätt i media.
Bok: 116401
Anmäl textfel