
Våra experter hjälper dig eftersöka "Bild och retorik i media" - utan extra kostnad
Glansholms Antikvariat har många tusentals böcker på lager - och över 10 miljoner böcker hos våra underleverantörer. Vi har en unik service till dig - efterlys boken och våra experter eftersöker den åt dig och återkommer inom några dagar.
Vad kommer boken att kosta? Normalpriserna för efterlysta böcker ligger mellan 120 kr och 380 kr beroende på utgåva, skick, tillgång, etc. Vi kan inte lämna ett pris förrän vi bedömt det enskilda exet. Har vi boken inne kan det ibland bli billigare och rariteter har ofta ett högre värde, att en bok är kostsam hindrar oss inte från att eftersöka och reservera den för våra kunder.
Är en efterlysning bindande? Nej, naturligtvis får du se bild, pris och skickbedömning innan du bestämmer dig. Men en efterlysning innebär ofta att vi låter ta in boken på lager och vi är därför naturligtvis tacksamma om du är seriöst intresserad och återkommer när vi kontaktar dig via epost.
Vänligen gör en efterlysning per bok! Varje bok behöver ett eget referensnummer för att vi ska kunna hantera efterlysningen.
Vi behandlar inte efterlysningar av ordinarie kurslitteratur.

Bild och retorik i media
Av Anders Carlsson, Thomas Koppfeldt
Bok- presentation: |
Bild och retorik i media |
Författar- presentation: |
Anders Carlsson |
![]() |
Att inse hur medier verkar via bilder, texter och ljud är en förutsättning för att förstå kommunikationssamhällets olika språk.
Bild och retorik i media är elevens guide till nutida medieuttryck. Boken ger nycklar och praktiska modeller för analys av innehåll i tidningar, reklam och TV. Övningar, s.k. case och projektuppslag hjälper läsaren att gå vidare på egen hand eller i grupp.
Läs mer
Boken innehåller fyra huvudavsnitt:
- Bildanalys: Hur vi tolkar bilder och hur bilder gestaltar och kommunicerar nyheter, reklam och TV-inslag.
- Retorik i medier: Hur ett medium tilltalar och väcker intresse hos en publik. Boken tar upp reklamens och journalistikens stilgrepp i ljuset av den klassiska retoriken.
- Hur veckopressen och reklamen lanserar trender, livsstilar och könsroller genom rollspel i tidningar och TV.
- TV-retorik: Om TV-underhållning och om programledare, gäster och publikens roller i pratshow och livsstilsprogram, till exempel en analys av TV4:s "Sen kväll med Luuk".
Varje avsnitt avslutas med en checklista och en lathund till en praktisk analysmodell som gör att läsaren snabbt kommer igång med sitt eget analysarbete.
Bild och retorik i media ger en fördjupning i Mediekommunikation. Den ger också underlag för samarbete med ämnena Svenska, Samhällskunskap och Massmedier.
Bild och retorik i media kan användas på:
- medie- och estetiska programmen i mediekommunikation, svenska, fotografisk bild, bild och form och samhällskunskap.
- andra gymnasieprogram i svenska och i ämnesintegrerade projekt kring IT och medier
- lärarutbildningar.
Om författarna
Anders Carlsson är f d journalist och undervisar nu bl a i mediekommunikation i gymnasiet och på högskolan. Thomas Koppfeldt är adjungerad professor i mediepedagogik på Dramatiska Institutet, och lärarutbildare i bild och media på Konstfack.
Utgåvor
Att inse hur medier verkar via bilder, texter och ljud är en förutsättning för att förstå kommunikationssamhällets olika språk.
Bild och retorik i media är elevens guide till nutida medieuttryck. Boken ger nycklar och praktiska modeller för analys av innehåll i tidningar, reklam och TV. Övningar, s.k. case och projektuppslag hjälper läsaren att gå vidare på egen hand eller i grupp.
Bok: 115251
Anmäl textfel